26. apr. 2011

Vil du skrifte?

I går, da vi sad og spiste ParadIs på feriens sidste dag, sagde J : "Olivia insisterer på at være kæreste med Niels, men han hader bare piger".
Han udtaler 's' på sådan en let hvislende måde, fordi han har tabt fortænderne i undermunden. Inssssisssterer. Og hvor kom det ord fra? Han placerede det helt rigtigt. To minutter efter sagde han 'avilel' i stedet for alligevel. Og vi nænner ikke at rette det.
Da han var lille, var han skaldet og fascineret af mit hår. 'Håed' kaldte han det og aede det henført. Engang sagde jeg - "Ja, det er hår, sådan noget får du også engang" Hans svar: "Mææææh"
Og nu siger han 'insisterer'. Og 'nice' for at det ikke skal være løgn.

Min datter, lille M, råber "Sure tæer" og stikker dem op i hovedet på os.
Og "Hej mor, hej mor, hej mor, hej mor, hej mor," i fem minutter efter, at hun har givet mig en syngende flad og godt ved, den ikke er helt god.

Mens de udvikler sig og får nye ord ind, har jeg lagt mærke til, at jeg går tilbage. Jeg siger 'pænt' hele tiden - pænt dygtig, pænt irriterende. Ja undskyld mig mutter, men var det ikke noget, man sagde i 80'erne? Jeg kan også helt seriøst finde på at sige, "Kan vi lige få kammertonen" (!)

Men jeg KAN på den anden side heller ikke identificere mig med 'herre nice' og hvad der ellers er af svedige gloser.
Det må være noget med at finde et kompromis mellem navlekort HelloKitty- bluse og fodlang, beige overfrakke, ikke?

Siger du også ting, der burde blive i hukommelsen?
"Er du da sunshine, den her mikado smager godt!" Eller "Tak skæbne" ?
Du må godt bruge min blog som skriftestol!

6 kommentarer:

  1. Noget min mor sagde da hun var ung var "Dont Kill me, I'm so Children" Hvilket er noget jeg ikke siger men altid vil huske.

    Ord jeg gerne vil slette fra andres hukommelse : Nederen, grineren.

    Jeg tror jeg bruger ordet cool, for meget, og nice. Men jeg bruger ikke ordet mega. Det kan jeg ikke. Som i aldrig.

    Måske jeg kommer tilbage når jeg kan huske hvad jeg siger.

    SvarSlet
  2. Mega-fedt, du kom med eksempler. Jeg siger mega og giga alt for meget. Det groede fast i gymnasiet, tror jeg. Kan tilgengæld ikke sige nice, jeg kan simpelthen ikke. Bliver rød i hovedet, når jeg prøver. Nederen og grineren må også gerne skride ad hekkenfeldt til for min skyld! Og LOL - ja undskyld,jeg er sikkert en gammel sur kælling.

    SvarSlet
  3. Der er mange eksempler for mit vedkommende. Rigtig mange.

    Men lige pt. prøver jeg at lade være med at bruge "konge", lidt fordi jeg kan mærke at det kan tage overhånd og ende rigtig skidt. Som et standard-udtryk i stil med "fedt" eller min favorit "sejt" - og dem har jeg nok af allerede :-D

    @Kristine: den der "undersatte" vending brugte jeg så sent som i weekenden. I shit you not :-)

    SvarSlet
  4. Jeg hader LOL, nej hvor jeg hader der, der er bare så mega nederen når folk bruger det, for ikke at snakke om , eller skrive om når folk bruger *GG* eller *s*, jeg kan simpelthen ikke have det. Kun hvis det er i en chat og selv der så vil jeg da hellere læse "Du får mig til at smile"....skriver hende som i sin chat periode skrev over mega meget *GGGG* og *sms* og jeg ved ikke hvad.

    @Jannik: Seriøst...wow jeg troede ikke det var noget nogen bruge mere. Min mor vil blive så glad, tror jeg.

    SvarSlet
  5. Maria, sæt lige røde streger under der og der, der skulle stå det og det, åh altså!

    SvarSlet
  6. Undskyld. Jeg siger nederen og grineren. Og nice, cool, lækkert, crappy, sejt (nok), fedt osv. Jeg bruger i det hele taget alt, alt for mange standard-slangudtryk, i stedet for at udtrykke præcis det, jeg mener. Og hvis jeg er lidt nervøs kommer jeg også ofte til at bruge positive slangudtryk ved negative ting eller omvendt, fordi de bare ryger ud af munden på mig. Jeg prøver virkelig at vænne mig af med det, synes det er frygteligt irriterende at være så dum at høre på. Især nederen og grineren måtte godt skride ad helvede til ud af mit sprog.

    Hov, forresten, jeg har lige opdaget din blog og er ved at læse den fra ende til anden - derfor den alt for sene kommentar. Dejligt at støde på en så velformuleret og sjov blog.

    SvarSlet