22. apr. 2011

Sprødt morgenlys, døde dyr og et brugt kondom

Vi mødte ingen påskeharer på vej til Sverige, men vi så ekstremt mange døde harer i vejkanten.
Jeg prøvede at bilde min søn og hans nabolegekammerat ind, at det var haren, der gemte påskeæg til dem i det sprøde, nærmest sommeragtige lys i haven i morges. Men de hoppede ikke på den. Selvom jeg havde et brev fra haren, og selv om de lyttede ved døren, da jeg fingerede en hemmelig samtale med ham.

Ellers har vi grillet lammekoteletter, mens de nyfødte lam brægede på marken over for huset. Og fået nye nabovenner. Og spist is på torvet i den lille by, som min kæreste mener er hjemsted for ekstreme mængder af indavl. Meget degenrerede mennesker. Jeg synes nu mere bare de ligner fredelige bonderøve.

Jeg var også en rigtig sej mor. "Det er det eneste gode forslag, du er kommet med", sagde nabopigen, da jeg foreslog at hun og min søn gik på eventyr i laden på marken bag vores hus. "Ja, gør I bare det", sagde moren med feriestemmen. Jaja. Indtil hun så en lille film af skrækscenarier i hovedet og løb efter dem og "ikke hoppe i høet, nej pas på den stige, ej undskyld, men vil I ikke please lade være med det der."
Udenfor fandt jeg et ræveskelet. Den havde siddet fast i en sprække i ladens trævæg. Den var klam. "Vil I se noget børn, det er måske lidt ulækkert. Nej, det er bedst, vi lader være. Kom så går vi tilbage."
De så den, og de blev skuffede. Hjernen og den læderagtige skelethals var sej. Ellers - pfhhh. De havde regnet med et kæmpe stort dyr. "Du sagde det jo på den der farlige måde."

Og mine fingre er runkne. For jeg har været bondekone, og har vasket op og vasket i hånden og pillet lidt i haven og hentet æg. I boden på den anden side af vejen. Og ordnet og snakket med blød feriestemme og leget med mine børn. Jeg havde tørklæde om håret. Ej det havde jeg ikke. Men jeg levede det simple dejlige liv i en uge. Og nu er vi tilbage på skønne Vesterbro, som jeg elsker. Jeg har smidt gummirøjserne og overvejer et bad. Og så har jeg lige fisket et brugt kondom op med en pind. Det lå i barnevognsskuret. Gode gamle Vesterbro.

3 kommentarer:

  1. Anonym4/25/2011

    Aj det lyder godt nok bare som en skøn ferie!! ER du klar til Berlin lige om lidt?

    Knus Signe

    SvarSlet
  2. Anonym4/25/2011

    Og hey - se lige hvem der endelig fik det til at virke med kommentarerne. Tricket er åbenbart at bruge firefox og ikke safari på mac´en. Nu spammer jeg dig med kommentarer....

    SvarSlet
  3. Dejligt at få besøg af dig, min ven. Og du kan bande på, at jeg er klar. 10 dages påskeferie, tre arbejdsdage og så en masse timer i selskab med dejlige damer en fabelagtig by, det er da livet! Hvor er der bare kæmpe stor forskel på november og april. Jeg er klart et bedre menneske i april!

    SvarSlet