14. apr. 2011

Giv en titel og vind en bog

HUSK LIGE, AT DU KAN VINDE EN BOG. Du kan stadig nå at gøre en god gerning og diske op med en titel. Jeg trækker lod i aften. Kom så - giv os nogle gode titler til påskeferien!


Der er nogle bøger, der slår bunden ud af en. Sådan havde jeg det med Jelne af Henriette E. Møller. Den er fra 2007, men jeg fik først læst den sidste år. Den er så fin i både sprog og handling, og jeg kender hende ikke forfatteren, men jeg har udnævnt mig selv til missionær. For jeg vil gerne give en god læseoplevelse videre.

Jelne har pigen Jelne som omdrejningspunkt, og man får historien om hendes lidt triste fortid og følger hende bevæge sig ud i en ny tid. Det er bruddet med hendes kæreste, der er katalysator for hele fortællingen. Sproget er ekstraordninært lækkert, der er en fin, lidt underspillet humor og så er handlingen så gribende, at jeg ikke kunne slippe bogen.

Hvis du ikke har læst Jelne - må du måske få den af mig.
Det eneste, du skal gøre er at skrive titel og forfatter på en af de bedste bøger, du har læst i kommentaren. Senest torsdag. Så giver du en god læseoplevelse videre, og jeg trækker lod og sender en spritny Jelne til vinderen.

10 kommentarer:

  1. "Hvis dette er et menneske" af Primo Levi.

    Jeg har aldrig læst noget lignende. Det handler om hans oplevelser før, under og efter en årrække i nazisternes KZ-lejr. Èn ting er selvfølgelig den rædselsvækkende historie om at være i en KZ-lejr, men det der gør denne bog så usædvanlig er Primo Levis betragtninger om hvad det vil sige at være et menneske og spekulationer om, hvornår vi holder op med at være det. Det er den bedste bog jeg nogensinde har læst. Nu vil jeg gerne læse om Jelne.

    SvarSlet
  2. "Det jeg elskede" Siri Hustvedt.

    Emneord: Kærlighed, venskab, Familieforhold, døden, kunst.

    Fantastisk bog.

    SvarSlet
  3. I know this much is true, af Wally Lamb.
    Jeg har ikke ord. Det er dén bog der har gjort størst indtryk på mig nogensinde.

    Ps. har selv Jelne, så jeg er ude af konkurrencen, men MÅTTE da lægge en bog-kommentar alligevel.

    SvarSlet
  4. Kan du se al min tekst? For jeg kan ikke.
    Skrev bare et PS. at jeg ikke skulle være med i konku, da jeg allerede har 'Jelne'.

    SvarSlet
  5. Anonym4/11/2011

    "What is the what" af Dave Eggers
    En genfortælling af en flugt fra folkemord i Darfur til tæv i USA.
    En skrækkeligt gennemborende bog, der klistrer fast i tankerne længe efter, at den sidste side er læst.

    Morten

    SvarSlet
  6. Anonym4/12/2011

    J.P. Jacobsen 'Niels Lyhne' - ingen over ingen ved siden af (eller hvad det nu er man siger!)

    SvarSlet
  7. Jeg vil da også gerne være med. Jeg har netop læst "Cloud Atlas" af David Mitchell, og selvom den var lidt tung at starte op med (de første 25 sider er "and" erstattet med "&" og ja, det generer mig), så endte den med at være en rigtig god oplevelse!

    SvarSlet
  8. Charlotte4/13/2011

    Jeg tror virkelig du vil elske
    Sara Blædel, hun skriver intenst og spændende.
    Plottene er slet ikke til at regne ud og karaktererne er utrolig interessante og faceterede.
    Hvornår kan jeg hente vinderbogen?

    SvarSlet
  9. Anonym4/14/2011

    Ville egentlig ha sagt "Det jeg elskede", men den er taget og tæller vel heller ikke, eftersom jeg fik den af dig i fødselsdagsgave og alle ville tro, jeg fedtede.

    Så jeg vælger en bog i en helt anden genre, nemlig Alkymisten af Paulo Coelho. Den handler om at følge sin livsbane, tegnene, hvilket er en kæmpe øjenåbner. Hvad døde duer og uduelige vatpinde betyder, det er heldigvis op til læseren selv :-)
    Tine

    SvarSlet
  10. Kære smukke Maskinmester!
    Jeg er svært glad for Korrektioner af Jonathan Franzen. - bogen har jeg i øvrigt fået af min smukke kontor-pynts-maskinmester :-)

    S

    SvarSlet