16. maj 2011

Æblet igen

J sad i klatretræet i går og brokkede sig over et eller andet, jeg ikke fattede. Jeg hørte ham bare sige: "Jeg bliver snart så hidsig som en ko, en gris og en ged i et badekar."
Lige der forstod jeg ham overhovedet ikke. Men for det meste føler jeg mig tæt forbundet med ham.
Jeg har altid hadet at spise appelsiner. Eller jeg kan godt lide smagen, men jeg hader, at man skal bruge så meget energi på at nå ind til det gode, og så får man så fedtede fingre. Min kæreste forstår mig overhovedet ikke.
En dag spurgte jeg J, om han ville have en appelsin.
"Nej tak, jeg kan ikke lide alt det hvide, og man får så fedtede fingre."
Jeg sværger på, at han ikke har det direkte fra mig, for jeg får dræberøjne fra farmand, hvis jeg overfører mine neuroser til børnene. Næ du, den her var dybtfølt, og jeg havde nærmest lyst til at kaste mig for hans fødder og råbe tak, tak for, at der endelig var en, der forstod mig.

Jeg har altid været pinligt autoritetstro i visse sammenhænge. Jeg føler mig truffet hver gang jeg ser en politimand, og det gør jeg temmelig tit, for de spiser altid kebab lige der, hvor vi bor.
Engang vi kørte til vuggestue, J og jeg, var der spærret af over det hele, og jeg stoppede med bankende hjerte og talte til en ægte betjent. Jeg skulle lige tjekke, om vi var på vej ind i et minefyldt område.
J spurgte bagefter, hvad det var, og jeg forklarede at de ledte efter en, der havde lavet noget ballade, som betjenten havde forklaret det til mig.
Så blev der stille bag på cyklen.
"Er det mig, de leder efter?," spurgte han. Afklaret og parat til at blive lagt i håndjern.
Jeg forstod ham straks og skyndte mig at hælde litervis af kærlighed og forsikringer om, at han var en god dreng, ned i ham.

Jeg var fire år og seks måneder, da min lillesøster blev født og fuldstændig forelsket i hende.
J var fire år og to måneder, da hans lillesøster blev født og fuldstændig forelsket i hende.
Jeg ville helst kramme min søster hele tiden, men det gad hun ikke. Så jeg nappede hende i kinderne og slog hende, til hun græd. Så jeg kunne få lov til at trøste hende. Eller gik en tur med hende ned til en stor hund, hvor jeg vidste, at hun ville kaste sig ind til mig i angst.
J vil helst kramme sin søster hele tiden, og det gider hun ikke. Han lægger sig ned på gulvet og siger miau. Så kommer hun løbende og krammer.

Det er vist her, jeg skal være glad for, at mine gener er blevet blandet med en andens, inden de kom ud i et barn.

8 kommentarer:

  1. Faktisk så har jeg det lidt på samme måde med appelsiner, men jeg spiser dem alligevel. Æbler derimod får jeg ondt i tænderne af at spise.
    Selv om jeg smiler lidt så må jeg lige sige din stakkels søster. Og mit hjerte bliver helt varmt over tanken om at se en bror ligge der på gulvet og sige miav, for at få sin søsters opmærksomhed.

    SvarSlet
  2. Det er både de fedtede fingre OG ISÆR det hvide op under neglene, der gør det til en grænseoverskridende udfordring at forberede en appelsin.
    Næsten lige så slemt som ost.
    Jeg er også opmærksom på ikke at overføre neuroser til næste generation, men lige det med osten - den er svær.

    SvarSlet
  3. Ja, den med ost. Forleden lå der et ostehapsehylster på gaden. Ej, se mor. Ja, fy for satan, hørte jeg mig selv sige. På alle måder pædagogisk. Men hvad skal man gøre, når Michael B. fra a-klassen gav én en vasker med en ostehaps i 1988? Det kan jeg da ikke bare ryste af mig!

    SvarSlet
  4. Anonym5/16/2011

    Kære Maria, utroligt smuk skrevet - jeg bliver rørt! Er ny læser på din blog. Kh. Eva

    SvarSlet
  5. Tusind tak Eva! Og hjertelig velkommen til maskinrummet. Kh Maria

    SvarSlet
  6. Hej Maria,

    Er lige faldet over din blog - og jeg har troligt siddet og læst alle dine gamle indlæg igennem. Jo jo også de nye. Damn girl, der gravede jeg lige guld (din søn-spiser-bussemand-historie er frisk i hu)...
    Tak for mange gode grin fra en ny fast læser!

    Klem Lene

    SvarSlet
  7. Hej Lene - der fik du lige mindet mig om, hvor klam han er, tak! Jeg er glad for, at du er her - det er hyggeligt og tak for din besked.

    SvarSlet
  8. Hø hø, den fangede mig så specielt fordi min søn dyrker samme hobby - og jeg nogle gange næsten kaster lidt op inde i munden.... For ja, det ER så klamt!
    ;o)

    /Lene

    SvarSlet