25. maj 2011

Det er smukt at være klodset

Eller for det meste er det ret grimt. Jeg er ikke bare klodset på den der uuuuuh-jeg-er-bare-så-crazy- og-klozzet-måde. Nej, det rækker hele vejen tilbage til min fødsel og langt ind i mine knogler. Jeg kan f.eks. ikke ramme døråbninger, så jeg har altid blå mærker på armene, fordi jeg støder ind i karmene. Jeg kan heller ikke gå uden om dørhåndtag.

Jeg havde engang et blåt mærke på min overarm, der lignede, at tre fingre havde klemt meget hårdt fast. Sådan pædagoggrebs-NU- kommer-DU-lige-med-på-kontoret-agtigt. Jeg tror det var noget med dørhåndtag, jeg hang fast i med min trøje, men så gik jeg bare videre, og så gonk, gonk gentagne slag af håndtaget.

Jeg blev nødt til virkelig at sige med fast stemme til mine kolleger, at det ikke var min kæreste, der havde klemt min arm. Eller sådan oplevede jeg det. De ved det jo godt. At jeg er klodset. De siger f.eks., at de hemmeligt har lavet en turnusordning, så det ikke altid er den samme, der sidder overfor mig i kantinen. Jeg spilder nemlig mit vand ud over det hele ret tit. Og andre trælse ting.

Jeg hader indædt at være så klodset. Jeg ser det faktisk lidt som et handicap.
Og det kan også blive grim-absurd. F.eks, da J var 10 måneder, og jeg stod og svingede ham op i luften, mens han savlede, og jeg sagde aaaaaaaaaaagushigushismuschibushiii ------BANG. Lille skaldet babyhoved med fuld knald op i porcelænslampe, der splintredes. Hovedet gik der også lidt hul i. På skadestuen spurgte de, hvad der var sket. Det var mig, sagde jeg og hikstede. J sagde bare hej. Hej. Hej. Hej. Hej. Jeg får stadig skyld-tics, når jeg får øje på hans lille, hvide ar i panden.

Men så er det også, at det kan være helt smukt at være klodset. Ulykkerne sker tit i hjemmet, og fordi, jeg skal gøre tingene hurtigt og effektivt, tror jeg selv. Så op på DEN hylde med strygejernet, ikke så meget pjat med det, og i med den skabslåge, tjek, så skal det nok blive derinde. Og så åbne den skabslåge. Og engang blev det så strygejernets fald mod Marias pande. Med spidsen først. Det var så fuldendt, at det var smukt.
Og i går. Hurtig lige støvsuge den smule børnehår op, ud med stikket. Det skulle gå lidt tjept, så jeg tog fat om ledningen og hev hurtigt til. Og så fløj stikket ligesom i en bue ud og ramte mig i panden. Av for fissan, sagde jeg. Men jeg blev alligevel også lidt fascineret af skønheden i situationen.

15 kommentarer:

  1. Åh jeg er også den klodsede i min omgangskreds.. Det er 100 sikkert jeg støder ind i diverse med mine ben/knæ og arme. Så jeg er også gul/blå prikket tit. Og nå ja jeg spilder måske ikke så tit udover bord.. Mere min trøje, den er helt sikker ved hvert måltid.. Desværre :/ Men jeg måtte grine højt ved dit Av for fissan :D den kommer jeg jo nok til at genbruge ;)

    SvarSlet
  2. Er det kun på min skærm den øverste sætning mangler i øvrigt i min kommentar? :D

    SvarSlet
  3. Hej RijaH - og tak for din kommentar. Rart med en med-klodset. Det er ikke så godt med det der fissan. Med børn og sådan. Men de der s-er er bare virkelig gode at hvisle sin hidsighed ud gennem!
    Jeg fatter ikke helt det der med sætninger, der forsvinder i kommentarerne. Også i mine indlæg. Hvis der er nogen, der ved noget - så sig det! Det er pisse træls.
    - Kh Maria

    SvarSlet
  4. Haha det går nok ;D Så længe du har læst hvad jeg havde at skrive til dig <3

    SvarSlet
  5. Muhuhuhuhuhahahah.... ahhh... sikke et dejligt indlæg. Jeg elsker dig.

    SvarSlet
  6. I lige måde skønne skønne Signe!

    SvarSlet
  7. Er det her, jeg skal afsløre, hvad min lillebror så kærligt kalder dig: mongol Maria...

    SvarSlet
  8. Ha. Jeg tænkte nok, den ville komme frem. Han er bare sur, fordi vi klippede ham så grimt! Er i øvrigt stadig helt oppe at køre over at M går i klasse med Elins mor. Elin, hvor har du fået den fra? Kan du ikke få en autograf? Og tak gamle ven, for at afsløre mit 'kæle'navn.

    SvarSlet
  9. En autograf... Jamen, Maria, vi vil ikke have, at du går og tager imod gaver! Du skal ikke gå og tage imod noget fra fremmede. Hvad har du fået den for?

    At blive klippet af talenter som os, der klippede Molly fra puddel til terrier, det er da en ære. Han er bare en TRL (trist rund lærer)

    SvarSlet
  10. Elin Vej do godt hvaj T-R-L betyer? Tramsportabel rejselujer. (Kæft, Tine du er blevet voksen, når du begynder at censurere forkortelser!)

    SvarSlet
  11. Katrine Steinicke5/27/2011

    åh hulk hvor har jeg bare klukgrinet over det her indlæg!

    tak for fænomenal humor!

    SvarSlet
  12. Og tak for fænomenal kommentar! Du er sød.

    SvarSlet
  13. Anonym6/09/2011

    Hej, jeg har lige fundet dig, og jeg har allerede grinet lige op i luften af dette indlæg. Jeg kommer helt sikkert også til at sige "for fissan" næste gang jeg får støvsugerledningsstikket i panden :-D
    KÆFT, hvor du skriver sjovt!

    Kh
    Lene K

    SvarSlet
  14. Kære Lene
    Sikke en dejlig kommentar at få! Kh Maria

    SvarSlet
  15. Jeg slår jævnligt mig selv i hovedet, når jeg skal have mit bælte af. Det går stærkt, og så SVUSJ sidder bæltespændet i panden eller - meget værre - i øjet. Av. Har også en løs cardigan med en enkelt stor flot knap, som regelmæssigt flyver samme vej (hvordan?! det ellers kan lade sig gøre)

    SvarSlet