10. maj 2011

I et andet liv

Jeg kører ret tit ud i landet for at interviewe personer af meget forskellig slags. Jeg er især vild med at lave interviews til personportrætter og bliver aldrig træt af at sidde foran en fremmed og dække min nysgerrighed ind under spørgsmål, der er vildt *vigtige* for min artikel.
Og så tager jeg billeder af dem. Det er også sjovt og et studie udi, hvordan folk reagerer i dén akavede situation.
Og så det der med at sætte sig ind i bilen og bare køre ud i det blå med høj musik i højttalerne.
Det er som om, jeg forsvinder ind i en lomme, hvor jeg ser det hele på en anden måde. Det sætter tingene i perspektiv at sidde og bundfælde, mens mælkebøtter og rapsmarker, der halvt dufter og halvt lugter lidt af numse, flimrer gult forbi de åbne vinduer.
Jeg begynder at forestille mig andre liv.
Besøgte en kartoffelavler i dag. Og fik nogle af de første nye danske kartofler med hjem. Og så boede de det fineste sted midt i en labyrint af snoede veje og duftende syrener. Hun havde en lille bod, hvor hun solgte nyopgravet mad. Deres hus var pænt, de var pæne og sammen hver dag om at passe kartofler og andre håndgribelige og meningsfulde ting.
Hvad nu hvis det var os? Ville vi så være mere lykkelige?
Hvad hvis det bare er et tilfælde, at jeg er havnet midt i byen og med et job, der trods alt mest knytter sig til en skærm og en kontorstol?
Og hvad hvis det KUN er min dovenskab i forhold til motion, der gør, at jeg ikke er blevet en vildt lækker og succesfuld sangerinde? Altså jeg synger fanme smukt og indlevende der i bilen.(Har nu fundet den sang, jeg helt sikkert (ikke) skal synge for M, når vi engang tager os sammen til at blive gift. Øvede mig 15 gange i træk. Kan uden ad - tjek, kan synge min dybtfølte kærlighed ud - tjek)
Jeg sang skam så indlevende, at jeg ikke opdagede, at benzinmåleren blinkede knaldorange. Ingen benzinstationer. Tyndskidsalarm. Der gik fanme en halv time før jeg fandt en. Og så kunne jeg ikke finde min pung.
Ååååh gode gamle Maria.

4 kommentarer:

  1. Du ville gøre det smukt som bondekone med tørklæde om hovedet og numsen i vejret ude mellem kartoffelrækkerne ... eller? Lyder ellers godt nok skønt at få hverdagen med skærmog stol brudt op med lange bilture ud i det blå med høj musik. Vil du måske synge sangen for mig bare? Jeg kan selv synge fuldstændig lissom Ulla Kold fra Rockazino - har kunnet det siden jeg var 7 år. Vil gerne synge noget for dig til gengæld ;o)

    SvarSlet
  2. Hvor jeg dog nyder dine ord, gang på gang. Du får mig til at se billeder, og dugte ting som nogle gange ikke lige er så godt, nu med numse, omend jeg tror jeg forestille mig en ren babynumse som dufter af nybagt brød. Og så er det jo fantastisk.

    og jeg må grine over de reaktioner man kan have hos dig. tjåt ååååp! Den er da for fed, så den trykker jeg på, fordi jeg elsker den.

    SvarSlet
  3. Og du får mig til at blive rigtig, rigtig glad!
    (Rene babynumser lugter ikke af nybagt brød her hos os. De lugter af n-u-m-s-e. Men de er bløde at klapse lidt i)

    SvarSlet
  4. Og Signe - måske vil jeg synge sangen for dig, hvis du hælder en masse kolde øl og lidt sprut på mig. Den er helt hen i vejret. Det er en mand, der synger til en kvinde. Men jeg elsker den: what I have to offer (Eels, tomorrow morning). Tror helt ærligt, du hellere vil have den oprindelige version, for jeg havde lidt svært ved at ramme tonerne og jeg kom også til at synge den alt for gospel-agtigt med masser af vibrato i kabinen, du.

    SvarSlet