29. jul. 2011

Dooooor pikker paar

Vi kom aldrig til Æbelø med vores barbapapagummibåd og store gummikrokodille. Det var ikke vejr til det. I stedet nød vi livet på en campingplads i en meget lille hytte, der lugtede svagt af cigar.
Jeg tror aldrig, jeg lærer at forstå campinglivet.
Jeg har det som om, jeg er med i en mærkelig rolleleg, når jeg slæber mig en pukkel til med opvasken i en spand de 500 meter til nærmeste vask. Eller når jeg om aftenen går afsted med en toilettaske under armen og nikker venligt til andre med samme udstyr.
Absurd.
Og jeg ved ikke, om de der mennesker laver noget, når vi flygter fra kedsomheden, men jeg synes, det virkede som om, de var der hele dagen.
Om aftenen sad de og så fjernsyn i deres campingvogn.
Jeg ville gerne forstå bare en flig af, hvad de synes er tiltrækkende ved campinglivet.
Måske den åbne himmel og havet, der lå lige nedenfor.

Vi tog i Odense Zoo bare for at lave noget børnevenligt nu, hvor det med gummibåden ikke gik.
Og hold kæft, hvor kan København Zoo dog gå hjem og lægge sig i forhold til.
Højdepunktet var akvarier, der omgav os som en tunnel. Over vores hoveder svømmede stimer af fisk, og lille M gik helt amok, hun syntes det var det mest spændende, hun nogensinde havde set.
Hun råbte "dooooooor pikker paar!" (stor fisk far) 20 gange, og J og jeg lå og rullede rundt på gulvet af grin, som de børn vi er.
Nu får J hende til at sige det overalt.
Og jeg skal virkelig lære at opføre mig som moren i familien.

Senere tog vi til Mols, og jeg overvejer at købe et hus der.
Det vil M ikke.
Jeg boede der engang og har siden været tilbage på ferie hver sommer hele min barndom.
Hos de sødeste mennesker, jeg kender.
Det er deres hus, der er til salg.
Det er som om mit liv som barn hænger lidt fast i lugte og huse og mennesker et sted på Jyllands næse.
Som om jeg aldrig helt fik trukket rødderne med mig.
Men jeg ville nok også bare få klaustrofobi.
Huset har en terrasse med udsigt over vandet.

6 kommentarer:

  1. She speaks whale, for sure... Doooooooor pikker paar er hvalsprog for stor fisk far, og således ikke mærkeligt overhovedet at hun vælger at tage det sprog i brug i et akvarium...

    SvarSlet
  2. Skal vi splejse om det hus? Der er noget med Mols og vandudsigt...

    SvarSlet
  3. Stopdetdog: Okay, jeg vidste ikke, at hvaler var så beskidte i deres store mund. Må heller låne bog på biblo, for hun snakker generelt lidt mærkeligt.

    Skygge: Ja! En million fra hver. Det er peanuts.

    SvarSlet
  4. "Pik mor - stor PIK!" råbte min datter begejstret, når hun så en fisk, før hun fik styr på konsonanterne.

    SvarSlet
  5. Ja og min yngste datter råbte så "Se moaaar MANGE DOOER FISSA" da hun begejstret blev sluppet løs i Kattegatcentret :)

    SvarSlet
  6. Ved ikke helts hvad det er med små børn, fisk og menneskelige kønsorganer. Første gang min ældste datter var med i et stort akvarie i Silkeborg, råbte hun begejstret "Juhuuu FISSER" lige midt på parkeringspladsen.

    SvarSlet