20. jul. 2011

Jeva

I kender godt den der lidt ubestemmelige hvid-brun-beige farve som hjælpemidler og proteser til handicappede ofte har, ikke? Den farve havde stativet på min allerførste Jeva. Stoffet var hvidt.
Nu til dags er det ergonomisk korrekte ligesom puttet venligt ind i noget blødt og gjort usynligt. Dengang var det et jernstativ, der sad uden på tasken. Alle kunne se det, og jeg kunne mærke det. Især, når jeg løb. KLONK KLONK KLONK ind i min lillebitte lænd.
De andre havde Piolet. Blå, flaskegrøn og rød Piolet.
Med klikkende refleksknapper, åhhh hvor jeg elskede og elsker de knapper.
Min veninde var fortørnet på mine vegne. Hun ville lave oprør og samle ind til en Piolet og give mig den i fødselsdagsgave. Hun var 7. Det blev ikke til noget. Men det er måske på grund af det, at jeg stadig er venner med hende.
Da en anden veninde engang læste Teologi, var der en af hendes mandlige medstuderende, der havde en Jeva.
Det grinte vi hysterisk og længe af.
Jeva. Det klinger bare ikke sexet.
Derfor kom jeg også til at fnise, da jeg fik en mail fra Jeva i går.
Jeg var lige ved at råbe op og vise det til M, indtil jeg kom i tanke om, at jeg jo selv havde bestilt en skoletaske der.
Til J.
Det er åbenbart det, de unge vil have i dag.
Jeg havde egentlig planlagt et helt ritual omkring skoletaskeindkøbet.
Så er det bare os to, J sagde jeg og fik helt tårer i øjnene over, hvor rituelt det var.
Han ville hellere blive hjemme og hygge sig med sin far og lillesøster, sagde han.
Det har måske også noget at gøre med, at vores nærmeste Jeva-forhandler ligger på Fisketorvet.
J ved godt, at det ikke er så hyggeligt, når vi er der.
Han bliver crazy og gemmer sig under tøjstativer og får et fjernt blik i øjnene.
Jeg bliver bare sur.
Så vi bestilte den rituelt sammen på nettet.
Jeg spurgte, om han ville have en med lilla blomster.
Han blev vred.
Jeg burde også være klogere.
Man joker fanme ikke med skoletasker.
Det blev en blå en med en lille haj.

4 kommentarer:

  1. Jeg havde også et Jevajern :0/ med sådan en lille klik-på-gymnastiktaske, der lignede en forvokset pølle. Åhh minder...

    SvarSlet
  2. Et Jevajern - det lyder som hvad det er - lidt som et rivejern! Kan godt huske de smarte med gymnastiktasker. Da man nåede til dem, havde jeg en grim flaskegrøn sag. Også med jernstativ. Jeg var bare aldrig smart. Jeg havde min mad med i en pose, min mor havde hæklet. Jesus.

    SvarSlet
  3. Husker da jeg var ude at købe skoletaske sammen med min yngste. Jeg fandt en røvsmart armygrøn sag, men han ville hellere have en ternet. Ahm, TERNET! Vi diskuterede så voldsomt, mor her og 6-årig, stålfast søn, at ekspedienten måtte gå lidt væk. Vi var vel pinlige. Min søn vandt, selvom han havde herredårlig smag.For den skulle jo være en del af hans hverdag..

    SvarSlet
  4. Fru z: han må være glad for at have dig som mor. Tror simpelthen ikke, jeg kunne være så sød. Ternet? Jeg ville sikkert have tyet til feje tricks og have lovet ham en is, hvis han tog den, jeg godt kunne lide. Jeg tror, det er en storesøsterskade. Ternet? Du er godt nok sød. Håber du har vundet nogle andre slag efter det!

    SvarSlet