17. jul. 2011

Maosko og fluesmækker

Så står man der for enden af en grim ståltrappe og stikker en nøgle i sin Vesterbrodør.
Da jeg trådte ind over dørtrinnet, opdagede jeg, at jeg havde maosko på.
I Sverige låser vi aldrig døren, og fjorten dage i vores  røde hus og vilde have føles som fjorten måneder.

I begyndelsen blev J helt høneagtig, når han så en flue. Mit stakkels lille Vesterbrobarn råbte "MYG MYG, den stikker mig" og baskede med begge arme. Sidst på ferien stirrede han bare olmt på dem og daskede dem en på sinkadusen.
Vi sad på en restaurants terrasse i Vimmerby, da han fik øje på en flok fluer på vinduet ind til spisende gæster. Han var kold. "Du skal få, skal du," sagde han og hoppede op og klaskede dem med flad hånd, så ruden dirrede.

Jeg udviklede også mit jagtinstinkt. I starten syntes jeg, det var lidt makabert at rende rundt og slå ihjel.  Lige vapse flueliget af den fedtede hullede plastikflade og videre til næste offer. SMÆK.
I går tog jeg mig selv i at sidde parat med smækkeren som et ladt våben. Jeg var blevet lynhurtig. Nå, så du sætter dig en centimeter fra min toåriges lille buttede hånd og tror, du kan gemme dig dér, motherfucker? SMÆK siger jeg. HA.
Der var en hel kirkegård i vindueskarmen i køkkenet, hvor vi gladeligt sad og guffede kötbullar i os.

Og kattene fra gården overfor. De kom luskende om aftenen, når M og jeg sad på verandaen og lyttede til svaler og træer, der summede af insekter. Vi så på stjernehimlen og snakkede om, hvor fint og skønt det hele er.
Det var særligt en tyk en af slagsen, der ikke huede mig. Den der buskede hale, nej fy faaaan, säger jag. Og den talte i tunger. Jeg lyver ikke. Det var som om den stod der og kastede forbandelser ned over mig. Den sagde ikke miauuu. Den sagde fyuuiauuuuguliipibetsebasatan. Og den ødelagde romantikken.
Den fik det, som den ville, for jeg rejste mig i angst og fløj indendørs.
Så havde den M for sig selv.
Svin.
Og nu siger lille M "miauuuu" hele tiden, fordi hun har været på landet.
"Hahaha, hvor er du nuttet," siger jeg anstrengt. "Vovvov", prøver jeg. "Miaaau" svarer hun.
Hun har gynget i sammenlagt tre døgn. Og hældt vand fra en kop til en anden i to. Resten af tiden har hun delt ligeligt mellem dukkehuset og stavren rundt i det høje græs i flamencosko.
J har leget med nabopigen.
Siddet på en bro ved en sø og spist is og sludret om kærester, nintendospil, det klammeste i verden og andre vigtige ting.

Jo, det svenske liv er i sandhed godt.
Jeg havde det som om, jeg skulle lave en udskrabning i dag.
Skrabe mig selv ud af den store rød træ-livmoder.
Meget smertefuld abort.
De andre syntes, jeg var lige vel dramatisk.
I mine maosko og med fluesmækkeren klar i hånden.

3 kommentarer:

  1. Anonym7/18/2011

    VELKOMMEN HJEM!!!!!!!!!!!!!! Kors, hvor har jeg savnet dig hér :-D

    Lyder som om I har haft det dejligt. Altid godt med en vellykket ferie.

    kh
    Lene K

    SvarSlet
  2. Tak Lene! Du er simpelthen så sød!
    Maria

    SvarSlet
  3. Vi begik hver aften totalmassakre med fluesmækkeren i det lille røde hus. Smaaaak, dit svin!!! Store fede blodklattede lig strøget rundt omkring. Elsker Sverige. Hader myg og føler også hver gang, at jeg skal skrabes ud af den trygge røde livmoder af træ (smuk sprogblomst, i øvrigt).

    SvarSlet