14. aug. 2011

Andre damer

De andre ser altid så tjekkede ud. 
Deres neglelak er helt glat og ikke ude på huden. Deres tasker er rene og ordentlige, og så trækker de lige en pakke lommelet op, når man klamt nyser ud over det hele. 
De skifter også taske efter outfit.
Deres sko er rene, og dem skifter de også tit.
Når de andre køber nyt tøj, så har de det ikke på hele tiden, fordi det er deres nye yndlings. De har orden i deres klædeskab og supplerer jævnligt garderoben, så de hver dag kan vælge et sæt, der passer til lejligheden.
De lægger også ordentlig make up hver dag.
Ikke noget med at sjuske og bare tage hurtig mascara på.
De andre har heller ikke sprukkent hud på fødderne, de er bløde og velplejede og ser så fine og feminine ud i de sprøde sko.

Jeg derimod. 
Jeg bruger én taske ad gangen i meget lang tid, og den er M altid bange for at stikke hånden ned i, fordi han en gang har prøvet at få en klistret blanding af rosin og kiksekrummer mellem neglene dernede i dybet, hvor alt ligger hulter til bulter og intet giver mening.
Jeg har ét par yndlingssko ad gangen, som jeg træder uformelige, og mit tøj ligger i en klæg masse, hvor kun de sidst indkøbte ting for alvor er populære.
Jeg lægger kun ordentlig make up, når jeg i forvejen føler mig pæn, ikke de dage, hvor mit ansigt ser ud som om, det er lavet af trylledej i en treårigs hænder.
Mine fødder ser ud som om, der er spændt et fiskenet af hud ud over dem, og min neglelak skader mere end den gavner, fordi den er lagt på i et klattet og sjusket lag.
Jeg ved ikke, hvordan de andre gør.
Jeg ved heller ikke, om jeg nogensinde kommer til at orke at gøre det.
Men jeg gad godt være bedre til at lave et perfekt hylster til mig selv, som jeg kunne gemme mig i de dårlige dage i stedet for at spejle det kaos, der er inde i mig.
Det må være trygt.

17 kommentarer:

  1. Jeg er på dit hold! Og mange af de ting du nævner om "de andre" har også fyldt meget hos mig! Der er også noget med deres hår... Som om de altid lige har været ved frisøren. Mit derimod er altid bare samlet i en knoldlignende ting med en dårlig undskyldning af en elastik, der er blevet bundet sammen flere gange fordi den er gået i stykker!

    SvarSlet
  2. HVIS du finder ud af, hvordan de andre gør - så sørg endelig for at offentliggøre det, for jeg fatter det heller ikke. Jeg har længe gået med et blogindlæg i hovedet, der netop skulle handle om at jeg i mit næste liv vil være en fin dame, med orden i tasken og pæne solbrændte fødder...
    Hvordan fanden gør de - de andre damer?

    SvarSlet
  3. Jeg er nok sådan en der ligner noget pænt det meste af tiden, bortset fra at jeg ikke har lommeletter i tasken. Det er jo bare rutiner, opbygget over mange år, og en for en.
    Men selvom man kan se pæn ud, så føler jeg jo alligevel at mit indre kaos kan læses på overfladen, så trygheden skal komme et andet sted fra.

    SvarSlet
  4. Jeg er ikke en af de andre...jeg er med på dit hold! Især det der med tøjet...og skoene...og neglelakken...og makeuppen...og fødderne (jeg har flere steder på mine fødder hvor jeg intet kan mærke fordi der KUN er hård hud, men det er en af de ting, som er så pinlige at jeg aldrig fortæller det til nogen!!!:-) Sku vi lave en bande...egentlig...?? Altså "MOD DE ANDRE- BANDEN". Så ku vi lave bannere og demonstrere foran frisører, tøjbutikker, neglesaloner og den slags...???
    Knus Malene

    SvarSlet
  5. Anonym8/14/2011

    Jeg ved godt, hvad de andre gør. De bruger al deres tid (og lidt til) på at sætte sig ind i, hvad det helt rigtige tørklæde kan gøre ved en ganske almindelig top med pailletter og om sko skal have spidse eller stumpe snuder i denne uge. De ligger timevis i solen og bruger mange penge på spinning det helt rigtige sted.

    Der kan man nemlig lære det der indadvendte blik, som gør os andre usikre i det øjeblik de træder ind i cafeen, butikken eller...

    Det er ikke det værd. Jeg vil meget hellere være rar og omgængelig (og elsket)

    SvarSlet
  6. Sikke et sjovt indlæg, jeg tror jeg havner mellem de 2 kategorier... og som Anna nævner, så handler det utrolig meget om rutiner, min er fx at jeg HVER aften beslutter mig for hvad jeg tager på og lægger det frem, så det er klart når jeg står op. Derudover har jeg lagt sko/støvler frem samt de smykker jeg synes der passer til - det er bare en hyggelig aftenrutine, ligesom at man altid sørger for at vaske sit ansigt og putte natcreme på inden man hopper i seng - rutine ;D

    Anonym, jeg synes du får lidt insinueret at, er man en af de andre, så er man ikke rar og omgængelig, det synes jeg måske er en smule anstødeligt, for hvorfor skulle man ikke være det, bare fordi man, som du skriver:

    "bruger al deres tid (og lidt til) på at sætte sig ind i, hvad det helt rigtige tørklæde kan gøre ved en ganske almindelig top med pailletter og om sko skal have spidse eller stumpe snuder i denne uge. De ligger timevis i solen og bruger mange penge på spinning det helt rigtige sted."

    Vi har jo bare forskellige interesser - fred være med det, men vi bør vel ikke dømme hinanden ud fra de interesser?

    Men Maria, skønt indlæg, jeg smilte og grinte let mens jeg læste det :)

    - Maj :D

    SvarSlet
  7. Marlene nu i Norge8/14/2011

    AHHH, anonym, kan man ikke føle sig lækker og velplejet og samtidig rar omgængelig og elsket????
    Synes det er lige lovlig kækt det du skriver.
    Måske handler det også lidt om interesse, prioritering og en lille smule "tag dig dog sammen mand".
    Det er faktisk ikke så svært og koster ikke alverdens tid.
    Og en ting er helt stone sure, jeg vil hellere være "lækker" rar, elsket og omgængelig end at ligne noget katten har slæbt med hjem og være rar, elsket og omgængelig.
    Må jeg gætte på hvordan du render rundt og ser ud??

    PS. Bevares, man må rende rundt og se ud, NØJAGTIG som man vil, synes bare lige din kommentar var lidt for smart.

    SvarSlet
  8. Maj, vi fik vist trykket send nogenlunde samtidig, så jeg gentager lige (sådan ca) hvad du skriver:)

    SvarSlet
  9. Marlene - er bare glad for at det ikke kun var mig der synes at den anonyme kommentar var en anelse "off", tror ikke det er helt det Maria prøver at formidler heller ;)

    - Maj :)

    SvarSlet
  10. Jeg læste altså den anonymes kommentar med et strejf af ironi... Nogle gange gør sådan noget ironi, sarkasme og "smøre tykt på" jo tingene en anelse sjovere at læse. Og selvom man ikke altid har matchende sko, taske og smykker behøver man jo ikke ligne lort... Man ligner måske bare en lidt dårligere udgave af jer...

    SvarSlet
  11. Ironi, kan være rigtig sjovt og det synes selv jeg:) Men sidste afsnit i kommentaren, var jeg bare nødt til at kommentere på, da jeg ikke ligefrem var ved at dø af grin.

    SvarSlet
  12. Tak for alle jeres kommentarer.
    Jeg synes det er lidt underligt at sætte det så sort/hvidt op, at lækre damer ikke skulle kunne være elskelige. Man er jo heller ikke elskelig, bare fordi man ligner lort eller i hvert fald ikke har en pletfri finish.
    Verden er vist lidt mere nuanceret end som så.
    Jeg kender selv en del af De Andre Damer, og jeg er vild med dem.

    SvarSlet
  13. Jeg er typen der trives bedst med at tingene matcher så nogenlunde og at make-up og hår ser ordentlig ud inden jeg tager nogen steder hen.
    Jeg synes det er rart at gøre noget ud af sig selv og bliver bestemt ikke betragtet som værende IKKE rar, IKKE omgængelig eller UELSKET...
    Det handler jo ikke om det.
    Man kan være nok så velplejet, med på moden,håret sat, solariebrun og tjekket ud af til.
    Men hvis INGEN kan holde ud at være i nærheden når man åbner munden så er det jo ret ligegyldigt om man kommer direkte fra frisøren..!!
    Personlighed & udstråling...!!
    DET betyder noget, og ikke om tasken er smart og matcher skoene, eller om håret slasker og tøjet er "fra Bilka" - smiler -
    Os der går op i udseenet kontra dem der, set udefra, ser ud til at være ligeglade kan altså være udmærkede personer (hendvendt til Anonym 8/14/2011)
    Kunne aldrig omvendt finde på at konkludere at fordi man er til gummitræsko og joggingbukser SÅ er man...??! ja, hvad..?
    Synes at det er en snæversynet synsvinkel og synd at nogle personer ikke kan rumme at vi er forskellige.

    SvarSlet
  14. Rigtig godt indlæg for øvrigt...

    SvarSlet
  15. Jeg er vist kommet lidt ufrivilligt i klemme her- jeg var ikke enig i at man ikke er elsket bare fordi man har en opryddet taske... Jeg læste det bare som om kommentaren var for sjov...Og i fht til det sort/hvide synspunkt, så er det jo kontraster, der her bliver malet op - fra begge sider. At ens sko og taske ikke altid matcher betyder jo ikke nødvendigvis, at man er usoigneret eller total blottet for god stil. Jeg selv ejer for eksempel en lækker mulberry taske (fyldt med bleer, rosiner, kuglepenne og lign), jeg har altid make-up på (men ikke pæne solbrune fødder og nylakerede negle) og mit tøj matcher for det meste - bare for at sige, at der jo også i denne sammenhæng er gyldne middelveje (og jeg er stadig benorvet over "de andre damer" som magter alle Mariad føromtalte facetter!

    SvarSlet
  16. Albertes mor: Jeg er fuldstændig enig med dig - så ingen klemme herfra. Den der anonyme kommentar fik vist bare spredt lidt akavet stemning. Pyt med det. Tak for kommentarer!

    SvarSlet
  17. Jeg er muligvis endnu værre - ejer intet makeup (og ville ikke ane hvad jeg skulle gøre med det hvis jeg gjorde) og størstedelen af mit tøj er købt i Kvickly. Jeg øver mig stadig i at forsøge at være ligeglad - men er også stadig misundelig på dem der kan finde ud af ikke at spilde på deres tøj

    SvarSlet