25. aug. 2011

De er der altid

Dem der spiser viskelæder eller stearin. På min skole hed de Bruno og Ingo, og vi var bange for dem på samme måde, som Lille Virgil er bange for Orla Frøsnapper. De lignede ham også. Helt høje og tynde og rygende og med stemmer, der lød som sandpapir det ene sekund og tynde pigestemmer det næste.
Bruno var den yngste. Der gik rygter om, at Ingo spiste viskelæder og stearin for sin fornøjelses skyld. Det gjorde ham af en eller anden grund mere farlig. Og Bruno begyndte at gøre ham kunsten efter.
Når de kom, løb vi.
Man vidste aldrig, hvad deres klamme plan var.

"Ja, I må meget undskylde, men jeg har altså spist noget af mit viskelæder," sagde J i går og så brødebetynget ud. Mine tanker havnede straks i Brunos og Ingos utrygge favn.
Der var små bidemærker i kanten af det runde viskelæder, han faldt for, fordi det lignede en lillebitte ost.
Jeg spurgte med Ingo-angst i stemmen, om han spiste det.
"Nej da, jeg spyttede det  ud igen," sagde han.
Da lettede BrunoIngo-skyen og jeg kunne igen se på ham som et normalt og ufarligt barn.

Jeg håber aldrig, han kommer i nærheden af at sende mine tanker tilbage til Kim. Han lavede de klammeste grønharkere. Engang sendte han en i min retning, så den landede midt på maven af min nye hjemmestrikkede trøje, der var lavet af sådan noget fimregarn, der ikke rigtig vil slippe igen.
Da græd jeg.
Så hellere viskelæder.

8 kommentarer:

  1. Anonym8/25/2011

    Åh nej...vi havde også en Orla type - han hed Poul og smed med batterier!!! Engang da vi var på spejderlejr og jeg snakkede med én der hedder Helle blev Poul sur og kylede et batteri fra sin lommelygte (ét af de helt store batterier, altså!!!) tværs gennem lokalet...i samme øjeblik kiggede jeg op fra soveposen og batteriet ramte mig lige i panden! Så fik jeg en bule på størrelse med et hænseæg, lige ud midt i panden...så blev Poul sendt hjem fra spejderlejr!!!

    Hvor var det godt at J havde spyttet viskelæderet ud igen...og hvem kan ikke falde for et viskelæder der ligner en lækker ost?? :-)

    Kh. Malene

    SvarSlet
  2. Anonym8/25/2011

    Okay der er da gået noget helt galt med min kommentar ovenfor...men altså der skulle stå "Vi havde også en Orla type da jeg gik i skole...." og så kan du læse resten ovenfor:-)

    Kh. Malene (bymyr - google vil ikke lade mig være bymyr i dag!?!?!)

    SvarSlet
  3. Jeg kan heldigvis læse hele kommentaren i det inderste maskinrum. Jeg ved ikke, hvad det er blogger har gang i med de her hvide pletter.
    Din Orla lyder jo decideret farlig. Poul er også et lidt farligt navn, når man er barn og alle andre hedder Jakob, Jesper og Michael. Det må fanme gøre ondt at få et batteri i panden. Poul, for satan!
    Jeg kender en, der engang fik en dartpil i panden og gik hele vejen gennem byen hjem til sin mor for at få den trukket ud.
    Børns pander skal holde til meget!

    SvarSlet
  4. Jeg har også set både saks i skulder, fiskekroge i hænder, buler efter diverse ting, vaskere (sul hvis man er fra Fyn) i sne blandet med sten og grus og spytklatter på tøj (og har muligvis selv stået bag en, ved et uheld!)
    Men åååh nej, ikke dartpil i panden! Så løber mine tanker... "Hvad nu hvis, den havde ramt lidt længere nede? Så havde det været dartpil i øjet. Hvad pokker gør man med en dartpil i øjet? Hvad nu hvis der var kastet så hårdt, at den gik igennem - det kunne den sagtens have gjort, den satte sig jo fast i panden...."
    Jeg har alt for mange "hvad nu hvis"-tanker i de her dage. Det må jeg virkelig stoppe med! Er det noget der kommer, når man bliver gravid?

    Mit øje gør ondt nu!

    SvarSlet
  5. Vi havde en lillebitte rod i vores klasse. Han sparkede. På alt.
    På et tidspunkt fik han drevet en lærer ud på et toilet, fordi han var så skræmmende når han råbte at han ville sparke hende ihjel.

    Det var vist i 5. klasse, tror jeg.

    SvarSlet
  6. Okay, I kommer godt nok frem med nogle drabelige historier, der går Bruno og Ingo til at at blegne. Tænk, hvilke psykopater der mon husserer på min søns skole? Åh nej. Tror, jeg underviser ham hjemme.

    SvarSlet
  7. Blogger, din nar...

    .....psykopater, der mon huserer på min søns skole. Tror jeg underviser ham hjemme.

    SvarSlet
  8. HAhahahAHA, ja..nå...jeg grinede højt. Igen.

    SvarSlet