28. sep. 2011

Skolegård

Jeg troede bare, at jeg blev ved med at være Maria, 35 år og mor til J, når han kom i skole. Men nej, man bliver åbenbart hevet med helt ind i skolegårdens mørkeste krog.
Jeg er komplet forvirret og famler vel i bedste fald i blinde.

Der er uro i drengegruppen.
Siger Birthe.
Det er nogle meget urolige drenge, men de er samtidig gode til at koncentrere sig og virkelig ivrige efter at lære, siger hun.
Nå, men så skal det jo nok gå alt sammen tænker jeg og kigger smilende rundt på de ni andre, der har meldt sig til klasserådet.
Ti var vi, der ivrigt rakte hånden op til forældremødet og meldte os til klassens (ø)råd.
Det er næsten halvdelen af børnene, der er repræsenteret.
Vi er alle meget ens i forældregruppen. Højt uddannede og meget analyserende og kritisk forholden sig til DET HELE. ARRRGGGH, jeg bliver en lille smule sindssyg.
Hold nu kæft og lad Birthe klare ærterne selv, tænkte jeg, da vi alle begyndte at kagle nervøst til klasserådsmødet.
Det duer altså ikke, at jeg også skal tage mig af jer forældre, sagde Birthe.
Så kiggede vi alle flovt ned i bordet.
Det går sgu da nok alt sammen, tænkte igen jeg på vej hjem.
De andre er alt for hysteriske.

Men så begyndte J at sige, at han blev slået og sparket hver dag i skolegården.
"Har du haft en god dag?"
"Ja, men jeg synes, det er lidt irriterende at blive slået og sparket hele tiden."
Flere af drengene har sagt til deres forældre, at J er den, man driller lige for tiden. 
Mavepuster og kvalme.
Min lille fine hvidhårede dreng får bank.
Eller.
Jeg kan sgu ikke helt finde ud af, hvad der foregår.
Vi har skrevet breve til skole og fritidshjem nu.
Men det værste er, at hele forældregruppen er oprørt, og det hele er lidt noget mærkeligt mudder.
Drengene er alle førstefødte.
Vi er allesammen førstegangsskoleforældre.
Kan forklaringen måske være, at vi alle har nerverne uden på tøjet? Børn som voksne.

I morges snakkede jeg med moren til en af de mere dominerende drenge.
Så kom en anden mor forbi.
Jeg hilste - det gjorde hun også med stram mund.
Bagefter fik jeg lige en verbal pegefinger i øjet. Nå hvad snakkede du med HENDE om.
Så nu er der åbenbart også intriger i forældregruppen.
Jeg står med næsen helt inde i det fugtigste hjørne af skolegården og fatter ikke en skid.

OPDATERING: Birthe er gået til ledelsen, fordi hun aldrig har prøvet noget så grelt i forældregruppen. Gulp hvor pinligt. Nu skal vi til alle mulige møder. Jeg ved bare, jeg kommer til at snakke alt for højt.


12 kommentarer:

  1. Begynder sgu da snart at overveje, om jeg ikke skal home school'e junior, når vi kommer dertil næste sommer...

    SvarSlet
  2. @Lene: lige mine tanker/ord...

    SvarSlet
  3. Anonym9/28/2011

    Jeg siger: Stol på Birthe og på, at hun ved hvad hun laver. Gå endelig til hende med bekymringer, men stol på hende.
    Og gør så alt hvad I overhovedet kan for, at I forældre kan enes. Det er efterhånden en kliché, men det er faktisk rigtigt, at det er en kæmpe faktor for at bekæmpe mobning og dårlige vibrationer, at forældrene har det godt med hinanden og altid ALTID taler pænt til og om hinanden (og hinandens børn, ikke mindst).
    Kærligst,
    en folkeskolelærer

    SvarSlet
  4. Anonym9/28/2011

    Ps. Man må godt brokke sig over de andre forældre, som er skide trælse - man skal bare skjule det for børnene :)
    (Folkeskolelæreren igen)

    SvarSlet
  5. Jeg holder med jer og Birthe!

    SvarSlet
  6. En dag er det overstået! Promise! Men indtil da, så gælder det om at følge sin mavefornemmelse og sky de emsige forældre. Hvis læreren føles god og kompetent, så stol på hende først og fremmest.

    SvarSlet
  7. Anonym9/28/2011

    I guder jeg kender det. Men husk trods alt på at selv om mødrene pisker en stemning op om hvilken dreng der er bøllen så er de bare alle skole-nybegybdere på hver sin måde. Både børn og sandsynligvis også et pat af mødrene. Og børnene er fyldt med væksthormoner der gør at de hele tiden har myrer i bukserne. Og mødrene vil bare så gerne have at det går stille og roligt for sig - det gør det aldrig - det er muligvis sådan at man kan tumle ret vildt før der er tale om bank og muligvis driller J fordi han er lidt presset. - om måske ved han slet ikke han driller - måsker tror han det er god humor - der er en chance for at de virkelig slæber og pukler for at passe ind sammen på deres egen lidt uerfarne måde. Man har tre år til at lære at gå i skole så de vil lære det - tænk på dem som små golden retriever hundehvalpe - de vil vildt gerne lære og please men de har bare også sådan lyst til at tumle og nappe lidt - det betyder ikke at de ikke vil få de socialespilleregler lært - det betyder de har brug for tid til at lære det. Gå ind i mødregruppe med den tanke " får vi givet denne her drengegruppe en masse gode oplevelser der skaber et godt sammenhold" fordi det er jo det det handler om - sammenhold - du :-) det gad jeg godt nogen havde sagt til mig da jeg var første gangsmor med barn i skole - 3 år du de skal nok lære det og især da hvis læren har tjek på det.

    SvarSlet
  8. Anonym9/28/2011

    Jøsses en masse fejl - et par af mødrene - ikke pat!

    SvarSlet
  9. Sikke nogle dejlige og lærerige kommentarer! Skønt at høre, at det bare er sådan i begyndelsen. Og perfekt billede med hundehvalpene, det er også nøjagtig sådan,jeg opfatter det. Tusind tak.

    SvarSlet
  10. Anonym9/30/2011

    Kære allersødeste mødre, hvad ville der ske med sammenholdet hvis drengenes far eller yndlings mandlige voksen lavede en svømmehalstur, helt eksklusivt for drengegruppen? Tror det der kræver nogle aktive og synlige fædre, allerhelst en politimand eller Hjem-is-chauffør. Vi mødre er så følende ifht vores drengebørn - og for dem er livet ret ukompliceret - det er os der skal tage ved lære af dem, ikke omvendt. Nogen derude der har tænkt "bare de kunne blive ved med at være hvalpe"....? kom nu vi kan godt :-) være store i sindet med store sko ;-)

    SvarSlet
  11. Anonym9/30/2011

    .....hov hov fik vist ikke sagt det vigtigste, der er ingen der skal sparke og slå din søn Maria, 3 år er sørme lang tid, hvis man er den der skal stå for skud....

    SvarSlet
  12. Nå for pokker det tager jeg da bare for givet at fædrene gør - altså når jeg siger "får vi givet denne her drengegruppe nogle gode oplevelser" så tager jeg bare for givet at fædrene er med. Det er også fædrene der træner fodboldholdet, håndboldholdet og springgymnastikholdet. Det er også fædre der kører omkring med pc'ere så de kan spiller world of warcraft mange sammen hos hinanden, fædre der gider ligge på gulvet og bygge lego hele dagen og som lige bygger en rampe til de fjernstyrede biler. Det er til gengæld tit mødre der er hjemme om eftermiddagen og drikker te og hører om hvordan det går i klassen hvad AKT læren sagde om mobning i dag og som lige får lidt andre perspektiver på hvis det ser lidt sort ud. Mest fordi far først er hjemme kl 18 - så hører vi det igen men ikke mens vennerne er der fordi de er jo gået hjem. Og de er selvfølgelig stadig hvalpe selvom de er små teens i dag - men fornuftige empatiske hvalpe med styr på hvordan man behandler hinanden godt.

    SvarSlet