16. nov. 2011

35 er det nye gammel

Jeg kan ikke lide ordet café latte. Jeg synes simpelthen det lyder så irriterende, når man siger det. Også hvis man bare siger latte. Det er næsten værre. Jeg tror, det er det der meget åbne ’a’, jeg har det lidt stramt med. Ikke desto mindre hørte jeg mig selv bestille en i Kokpittet, caféen i indenrigs. (Navnet er super godt fundet på, ikke?)
Men jeg gjorde det kun, fordi jeg var eddike. På hende den unge, der ikke havde set, jeg stod og ventede. Som i stedet stod og gav high five til en mandlig kollega, hun sikkert gerne ville i bukserne på. Skøge. Så sagde jeg latte. Fordi jeg vidste, at det kunne hun nok lige klare. Jeg skyndte mig at tilføje : DOBBELT.
Så er det ligesom mindre mælkefimset.
Nu kom der en anden alt for ung pige hen til mig for at tage imod penge.
42 kroner sagde hun. 42!
Og hun sagde det med sådan en irriterende vigtig-per-mund, jeg zå zej, for jeg arbjeder i Kokpittet.
Rend mig i røven, jeg følte mig gammel og forurettet.
Jeg sagde ikke engang tak, da hun gav mig bonen.
Jeg burde gå i beige.

Jeg havnede aldrig i en taxa. Jeg fandt ud af, at det var billigere at leje en bil. Fik en sort bmw.
Først kunne jeg ikke finde den. Jeg gik rundt som en retarderet høne og snakkede med mig selv på parkeringspladsen, men jeg kunne simpelthen ikke finde plads nummer 13. Så løb jeg ind til hertz-damen, der viste mig på et kort, hvor den var.
Så skulle jeg starte den.
Jeg fik sådan en sort plastikdims med knapper, man kan åbne bilen med på afstand. De hedder sikkert et eller andet, men det ord kender jeg ikke, og jeg kan sikkert heller ikke lide det.
Jeg hev hårdt i den ene ende, for der måtte jo gemme sig en nøgle derinde. Ganske rigtigt. En tynd og let slimet nøgle. Men den passede ingen steder. Der var ikke noget tændingshul, eller hvad det hedder.
For satan tænkte jeg. Hvorfor fanden kan det ikke bare være helt almindeligt?
Så måtte jeg løbe ind til Lone Hertz igen. Hun lukkede hele butikken af. Lukkede vinduer. Låste dør. Tog meget langsomt sin jakke på og gik med mig ud.
Hun vidste ikke engang, at der gemte sig en nøgle inde i plastikdimsen.
Den skulle man ikke bruge.
Man skulle bare stikke hele plastikdimsen ind i et stort hul og så trykke på start.
Ej men for fanden.
Er det bare alt alt for hårdt for vores små fingre at dreje en nøgle?
Vor herre bevares.

Senere gik jeg i stå i et kryds lige, da det var blevet grønt.
Jeg trykkede og trykkede på startknappen, der også var en stopknap, og det gik bare derudaf i festligt trav. Også fordi mit ærme hang fast i den dingenot, der starter sprinklervæske og vinduesvisker. Jo vi havde en fest alle sammen derinde, mens køen blev længere og længere bag os.
(De dyttede ikke engang, århusianerne. Det ville en københavner have gjort! Jeg elsker århusianere. )

Jeg er en gammel kælling, der ikke kan følge med udviklingen. Jeg kan lige så godt indse det. Jeg sad også og tudede lidt stille i bilen, fordi jeg kørte forbi en skorsten med lys i, som jeg pludselig kunne genkende. Man kunne se den fra Mols. Fra mine barndomsferiers terrasse. Så lå vi der i mørket og snakkede og faldt i søvn til den trygge blinken, som man kunne skimte ud gennem brædderne i rækværket.

Sentimental gammel kælling.
Det starter nu.
35 er det nye gammel.
 I morgen køber jeg Hjemmet og en beige frakke.
Og tena.

6 kommentarer:

  1. Klart, du burde gå mere i beige. Og gennemrode Illums Bolighus for lampeskærme og lyskranse, der matcher dine dækkeservietter. Kom dog i gang.

    SvarSlet
  2. Hvordan fungerer Café o lait (kafé olé) for dig? Er det ikke det samme? Ellers døber vi den bare kollektivt om til mælkeskumsakff'.

    Hvis du skal gå i beige, SKAL du også droppe bH'en og sørge for at være bleg. Tak. (Faktisk kan vi i så fald gøre det sammen og gå for tvillinger, forudsat du er tyk...)

    Hey! Sådan en bil har vi også! (Vi = den Sunde og Raske Fyr). Det er pissestressende, når den går ud. Men det er vist noget brændstofsparende pjat, man skal bare koble ud, så starter den igen? (Det gør den Sunde og Raskes ihvertfald.) Men synes du har lidt godt af bilproblemer, når nu du ikke tog en taxa. Og ikke snakkede om hæmorider.

    Hende den nordjyske kollega, jeg ikke helt forstår, har i dag, på vores én uges jubilæum fortalt mig om en tilbagevendende stafilykok-byld i endetarmsåbningen, som hun er blevet opereret for flere gange, og sidst måtte være sygemeldt i otte uger med. Var i tvivl om, hvorvidt hun tog pis på mig. Men as it turns out, northern jyder don't do piss.

    Undskyld for lang kommentar.

    SvarSlet
  3. Er det ikke noget med at "cortado" er den nye latte?... Så er du i det mindste 35, og med på beatet :-)

    SvarSlet
  4. Alt er bedre i beige.

    Husk at købe mere garn end du kan nå at bruge, så dine arvinger har noget at smide ud.

    slumretæpper! der skal hækles skal der.

    SvarSlet
  5. Jeg er også træt af "cafe latte", men endnu værre er det som du skriver, blot at sige "latte". Dels er det så dovent, og så vidner det om manglende viden. Der er i hvert fald både cafe latte og chai latte. Jeg vil meget nødigt bestille min latte og risikere, at få en cafe latte i stedet.

    42 kr for en dobbelt cafe latte er ikke så slemt, når man sammenligner med, at jeg gav 30 kr for en cola på glasflaske i søndags. WTF! Sådan én koster ikke 5 kr. i indkøb.

    SvarSlet