13. jan. 2012

Det er mine forældres skyld

Hvis de havde ladet mig få min vilje, da jeg var barn, ville jeg have været et meget bedre menneske nu.
Nu f.eks. med slik. Du må kun få om fredagen, Maria. Og kunne brune ting uden farvestoffer (bare fordi min lillesøster havde allergi). I meget afmålte doser. 
Hvad betød det?
Det betød såmænd bare, at så snart jeg fattede lidt, så stjal jeg småmønter i vores fælles postkasse-sparebøsse og løb over i centeret og købte ti-øresslik, mens savlen drev mig ned af hagen.
Jeg gjorde mig til tyv og fik sukker med samt farvestof-chok på under fem minutter.
Og den dag i dag, kaster jeg mig frådende og uhøfligt over alle slikskåle og æder som vandt jeg en million, hvis jeg fik flest stykker. Bagefter er jeg trist.
Og hvem kan man give skylden? Var det en smart strategi, forældre? Hva?
Jeg tror nok, jeg ville have røde ører nu, hvis jeg var jer.

Og TV.
Du må kun se børnetime, Maria. Og dokumentarfilm, du kan blive klog af.
Hvad betød det?
At jeg så ’Der preiz ist heiz’ og andre vamle tyske quiz-shows, så snart, jeg var alene hjemme bare i et kvarter.
Da jeg flyttede hjemmefra så jeg Det Lille Hus På Prærien hver dag, når jeg kom hjem fra universitetet (!), jeg har set flere timer Big Brother, Top Model og andet trist tv, end jeg bryder mig om at tænke på.
I perioder har jeg sat mit fjernsyn på loftet for at tøjle mig selv.
Nu lader vi bare med at købe de tv-pakker, vi godt ved, jeg bliver trist af.
Og hvorfor er jeg havnet i den form for afhængighed?
Bingo igen, forældre. Det er jeres skyld.
Som jeg har sagt det i så utrolig mange år.

Jeg sagde jo allerede dengang, at I skulle lytte til mig i stedet for at forbyde mig alt muligt.
Og hvem var så klogest?
Moi.

På grund af denne livets lærestreg får mine børn jo så lov til at spise nøjagtig den mængde og type slik, de lyster og se al det tv, de har lyst til, når de har lyst til det.

På samme måde kommer jeg helt sikkert også til at lytte til mine egne teenageoptegnelser, skrevet med store formbogstaver i lillebitte notesbog med silkeomslag, når vi når dertil:
”Det er livsnødvendigt for en teenager at få lov til at gå til fest, og det er vigtigt, at forældrene ikke blander sig i, hvor meget man drikker, eller hvornår man er hjemme. Det kan nemlig gøre, at man føler sig udenfor i forhold til de andre.”

Glem det, unge Maria.
Glem det!

6 kommentarer:

  1. Så du ikke osse "Dalli Valli" og "Hitparade"?

    SvarSlet
  2. Nej for det var i smug Mine forældre forsagede tysk fjernsyn.Så det er også deres skyld, at jeg ikke er så skrap til tysk den dag i dag.

    SvarSlet
  3. Da min mand var barn, bildte min svigermor ham ind, at han var allergisk over for alt slik. Resultatet er præcist det samme som dine forældre opnåede.
    Men faktisk har læst sammen med en der fik, lørdagstyggegummi og nu er meget diciplineret omkring hvad hun spiser. Og da hun fortalte om lørdagstyggegummi på studiet, var der en der udbrød:'Ej fik I tyggegummi, vi fik rosiner om lørdagen'

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha rosiner og tyggegummi er alligevel mere trist end brunt slik!

      Slet
  4. Alle har brug for skrald. Skraldemad, skralde-tv, skraldeunderholdning, en eller anden form for skrald. Folk der påstår andet lyver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg faktisk du har utrolig meget ret i!

      Slet