26. jan. 2012

Enfemogtres

– Du kan da ikke være enfemogtres, Maria
– Jo, jo. Det er jeg. Det står i mit pas, og det siger lægen også, jeg er, når hun måler mig.
– Nå, men det er jeg altså også. Og jeg er højere end dig.
– Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige. Andet end, at jeg ved, at jeg er enfemogtres, og du får mig aldrig aldrig aldrig til at måle mig selv, for det ville ødelægge hele min identitetsopfattelse. Og mit BMI.

Jeg er blevet kaldt myre hele min barndom, men i det mindste er jeg da højere end min mor og min søster. Ganske lidt. Jeg er nemlig enfemogtres og de er enenogtres og entreogtres. Sådan er det. Det kan ingen heldigvis røre ved.
Indtil én gjorde. I mine øjne kunne hun lige så godt have sagt:
– Han er ikke din rigtige far, Maria.

Eller.
I hvert fald forrykkede det mine tektoniske plader.
Jeg målte mig i al hemmelighed i den mørke gang derhjemme.
Fiskede stille tommestokken ud af skabet og placerede hælene helt inde ved væggen.
Jeg siger ikke det nøjagtige tal. Det kan jeg simpelthen ikke.
Men det var under enfemogtres.

Det er da ikke noget at tude over, tænker du.
Og det gør jeg heller ikke.

Jeg har bare købt mig nogle nye sko.
Nogle ret høje sko. Med både høj hæl og plateau (egentlig utrolig grimt ord). Højere end andre høje, jeg nogensinde har haft.
Pludselig rammer mine knæ cykelstyret. Og på toilettet, skal jeg ligesom bøje benene mere. Jeg ser nye ting på væggene, ting der før sad over min hovedbund.
Ikke mindst er jeg vokset hende, der åbenbart er den ægte enfemogtres, over hovedet.
HAHAHAHA.
Faktisk bliver jeg lykkeligere af at være høj. Jeg er ked af at sige det.
Det giver en helt ekstrem rar følelse ikke altid at skulle se op, når man skal se andre i øjnene.

31 kommentarer:

  1. Haha!
    Flashback!
    For noget tid siden var jeg til sådan en knoglescanning - bare "rutine" pga. den medicin jeg får. Troede jeg!
    Jeg er (host - var!) også 165 cm lav - og det står i mit pas! Fandeme. Men ak - jeg var pludseligt kun 156 cm LAV - og det er jeg så nu.
    Og jeg bliver også lykkeligere af at være høj - selvom jeg ikke er det. Så sko, støvler, stilletter - alt der indeholder en hæl er fantastisk.

    SvarSlet
  2. Nej, nej, nej. Så der var byttet om på tal? Hvilke tal kan der så mere være byttet om på? Hvad med ens fødselsdag, er den så overhovedet korrekt?
    Det håber jeg aldrig, jeg finder ud af.

    Måske man skulle skaffe sig nogle af de der små spandestylter med snore fra barndommens legepladser? Hvis det betyder, at jeg bliver lykkelig, er jeg ligeglad med, at jeg ser åndssvag ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nix - ingen ombytning af tal, desværre. Jeg er blevet lavere - meget!
      Stylter - du siger noget, det må virke haha

      Slet
    2. Nå for den. Ja, det kan jo selvfølgelig også være det, der er sket for mig. Jeg synes godt nok også min nakke er blevet noget tykkere. Det kan være det der der, jeg skal lede efter de forsvundne cm!

      Slet
  3. Faldt lige over denne her i går http://www.trendsales.dk/listings/tip-toe-hoejde-indlaeg-af-silikone-til-flade-sk/24259663?forum=166&status=&search=&road=view_userinfo&pn=2&rt=ur&utm_source=Newsletter&utm_medium=Email&utm_content=Collage_Middle_Text&utm_campaign=2012_wk4_Women
    og overvejede den et kort moment, men jeg kan bare ikke forstå, hvordan der så skal være plads til min fod også? Men for hede hule h, det kunne da være rart at få autoritære 10 cm. mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Shit - det ser ellers smart ud...hmhm. Måske vi skal teste i fællesskab? Eller bare hygge os i de nedre luftlag. Det lød lummert. Nå, du ved, hvad jeg mener.

      Slet
    2. Jeg forstår fuldt ud.

      Slet
  4. I Know!!!!!! Og jeg skylder alt til damen, på paskontoret (sure kuffert), der i sin tid hvæsede: Flyver du måske barfodet, da jeg spurgte, om jeg skulle tage skoene af. Siden har jeg været 1.60. Og sådan bliver det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Ok. Jeg er 1.65. Basta. For fanden. Det har jeg været siden pasdamen målte mig i 7. og satte streg under, at jeg havde blå, grønne, grå og brune øjne, fordi hun ikke lige kunne bestemme sig. Måske var hun fuld.

      Slet
  5. Anonym1/26/2012

    Hvor er det bare underligt, jeg har ALTID hadet at jeg er så høj som jeg er og har altid forsøgt at stå dårligt når jeg skulle måles.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er svært for mig at forstå Jeg synes altid det er den lille
      I selskabet, der ser mindst værdig og mest doof ud. Jeg har aldrig tænkt på at man kan være andet end taknemmelig for at være høj

      Slet
  6. Anonym1/26/2012

    Mit indre billede af dig (ja, sådan et har jeg)er en kvinde på mindst 175cm. Så det kan du bare sige til enfemogtres, hvis hun bliver for kæk.
    -Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige før, jeg tror, det er det sødeste nogen nogensinde har sagt til mig. Den vil jeg klart trække frem næste gang det kan lade sig gøre!

      Slet
  7. Haha, jeg er fan af dine nye sko, især fordi det med toilettet er det, jeg også ligger mest mærke til, når jeg vover mig op på minihæl!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må gerne låne dem! Jeg tror, de er særligt gode til bankbesøg og sådan noget.

      Slet
  8. Hej Maria
    Sjovt nok havde jeg det modsatte problem i skoletiden. Jeg var tidligt et hoved højere end alle pigerne og de fleste af drengene. Det var heller ikke noget der hjalp på selvtilliden. Så du kan få et par cm af mig.

    SvarSlet
  9. Jeg er 167 uden sko og føler mig helt perfekt højdemæssigt. Så er der andre områder jeg godt kunne tænke mig anderledes, fx har jeg altid drømt om en smal talje. Tror bare at vi kvinder (især) "skal" have et eller andet ved vores udseende at fokusere på. Måske blev man også træt af den veninde der altid sagde hun var perfekt ;-) Min mor var i øvrigt 155 da jeg var barn, i dag kun 147, pga. Osteoporose . Hun er lille !

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan er det nok. Men jeg vil til enhver tid sige, at det er federe at være høj. Man har ligesom et helt andet blik på verden:-)

      Slet
  10. Det er altså ret godt beskrevet - omkring et blødt punkt man lige går rundt og har!

    SvarSlet
  11. Anonym1/29/2012

    Jeg er 175 og det er saa ogsaa forkert! For jeg er jo mindst 180; det er aabenlyst! Det kom saa vidt, at min paastaaelige kusine ville maale mig til en familiefrokost for at bevise de 180 - og min egen indre nidkaers-fritz gned sig i haenderne, da hun saa stod der med 174,5 cm paa maalebaandet og selv lige blev reduceret til kun at maale 170 i samme ombaering, muhaha! Saa mind din egen hoejde, altsaa, hehe.

    SvarSlet
    Svar
    1. HAHAHAHA! Nå, ja så det er ikke den sande lykke at være høj. Troede ellers lige, jeg havde gennemskuet opskriften på den sande lykke.

      Slet
  12. Min mor er 167 cm og familiens "bette lort" ... min søster og jeg er begge ca 180 og min far var på sit højeste 198 cm. Som yngre ville jeg gerne have været 172 cm og lidt mere af en "lille nips" :-) Sådan er der jo så meget man kan bekymre sig om - og ikke gøre en skid ved!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er der jo :-) Når man gør det, må det også være et tydeligt tegn på, at man i virkeligheden har det helt ok.

      Slet
  13. Prøv at måle dig om morgenen når du lige er væltet ud af sengen, der kan du sagtens være et par cm højere :) Jeg skrumper så meget i løbet af dagen, at jeg skal stille på mit bakspejl i bilen på vej hjem fra arbejde :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fanme smart. Og virkelig tankevækkende, at man synker så meget sammen i løbet af en dag. Gad vide, om det ville gøre en forskel, hvis man lavede 10 englehop i timen?

      Slet
  14. Entreogtres og går ALTID i kæmpehøjesko. Og synes det er en fest at være i lande hvor alle folk ikke er så åndssvagt høje som i DK og Holland og Tyskland.

    Var også meget glad i den periode jeg arbejdede i et firma hvor der var 2-3 mænd der var mindre end mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det jeg skal. Finde et firma med små mænd!

      Slet
  15. Kæft, hvor er I høje alle sammen (Tine T, you're my girl igen!). Jeg er 1.60 - sharp. Men verden er faktisk også ret pæn hernede. Så hvis jeg kunne ændre bare en enkelt ting, var det alligevel røvens omkreds, jeg valgte at pille ved :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, okay, det er med den på. Så er der fanme mange omkredse, jeg gerne ville ændre på mig selv! Puha. Men jo, du har ret. Der er sgu også meget pænt hernede. Orker heller ikke de høje sko rigtigt. Det er besværligt at være så høj.

      Slet