30. jan. 2012

Skeen falder ikke langt fra skuffen

Jeg kunne mærke det krible allerede, inden min mor gjorde DET. Efter en god frokost med den søde sennep på bordet. Og måske en bøtte hønsesalat. Hun tog tilløb. I slow motion. L a n g s o m t tog hun skeen op af glasset med sennep og hamrede den hårdt ned på glassets kant. KLONKKLONKKLONKKLONKKLONK.
- Ja, så er det vist godt, hvæsede jeg hidsigt. Nogen gange højt. Andre gange kun indvendigt.

Og nu kom det værste. L a n g s o m t førte hun skeen op til munden, så den buede side var ud af. Tungen kom godt og ugenert ud af munden, og så slikkede hun. Min gud, hvor hun slikkede. Til der kom sennepsstriber på den halvt fedtede, halvt blanke ske.
Bagefter kom turen til hønsesalaten. KLONKKLONKKLONKKLONKKLONK.

B's mor har også en ske-uvane, som han hader inderligt. Hun skraber skåle.
L a n g s o m t.
Hæææææææærk hææææærk hææææææææææærk, siger det, når hun insisterende skraber skeens metal mod skålens porcelæn. Hæææææææærk, jeg skal have DET HELE MED hærk, hov hvad var det, hærkhærkhærk, der sidder noget hærkhærkhærkhæææææææææææærk.
- Så stop dog menneske, inden du slider skålen i stykker, får man lyst til at sige, men jeg gør det ikke. B rører uroligt på sig, og jeg kan se det lyne i hans øjne.
- Jeg hader det, siger han. Når hun er gået.

Det værste er, at han gør det selv.
Hæææææærk, hæææææærk hærkhærkhærk.
Det hader han næsten endnu mere.

Skeen falder ikke langt fra skuffen.
Det ved jeg godt.
Men hvis du nogen sinde ser mig slikke en ske, må du gerne flå den ud af hånden på mig og banke den ind i min pande gentagne gange.


36 kommentarer:

  1. Hehehehe, fantastisk skrevet

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rikke, det er skrevet på en fond af frustration.

      Slet
  2. Anonym1/30/2012

    Åh, Maria! HAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAH! Nu griner jeg lige op i luften igen, hold nu KÆFT hvor er det sjovt, det du skriver!

    Det er helt fantastisk, jeg ved lige præcis hvordan det lyder når skeen hamres ned i kanten på - ja, hjemme hos os var det især marmeladeglas. Og TUNGEN!!!! My god...

    Var det ikke en idé at købe en hel masse gummi-fadskrabere til B, så der altid er en ren i skuffen når han skal have DET HELE ud af en skål? Så I slipper for HÆÆÆÆÆRK? Tror det ville sænke spat-niveauet en del...

    Kh
    Lene K

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene, nu ved jeg, hvad jeg skal give mode ham og min svigermor i næste fødselsdagsgave!

      Slet
    2. Anonym1/31/2012

      Jep-jep. De bliver SÅ glade.

      Kh
      Lene K

      Slet
  3. Åååhhh, jeg KLUKKER højt af grin - TAK for at gøre aftenen bedre end hvordan sådan en specialeskrivningsaften ellers er :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karina! Og pøjpøj med specialet jeg bliver både nostalgisk og får bitte små tics ved tanken om mit eget!

      Slet
  4. Anonym1/30/2012

    Eller DINGDINGDINGDINGDINGDINGDING når der bliver rørt rundt i en kop te med sukker! slap dog af, det bliver jo nok opløst inden for ½ minut alligevel...
    Tak for dagens grin

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja den lyd kan også drive mig til vanvid B er begyndt at røre uden at ramme koppens bund og kanter for at undgå mit dræberblik!

      Slet
  5. Åh, et godt grin!

    Men altså; adr, og så sennep! Det er der dog ingen i min familie, der kunne finde på. Her er/var det mest familiens sukkergrise - hvoraf min mormor nok tog prisen - der efter et godt morgenbord liiige skulle slikke skeerne fra 2-3 marmelader plus honningen..

    ..Og skåleskrabning. Jeg har især én skål, der er ru indeni. Hvis nogen skraber i den, falder mine tænder ud. Det er SÅ slemt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen - det er fordi, du begyndte din kommentar med bolle-å, at den er blevet spist lidt.(Logisk ikke?) Men jeg kan godt læse det hele inde i kernen af maskinrummet. Fik svage led, da jeg læste: mine tænder falder ud - når nogen skraber den ru skål. Yirk.

      Slet
    2. Okay Maskinmester, saa blev jeg saa klog. Det skriver du faktisk ogsaa paa din forside, men det havde jeg jo ikke lige laest.. Er det kun aa eller gaelder det ogsaa ae og oe??

      Slet
    3. Jeg skrev det også først, da du havde haft problemer. Jeg tror kun det er Å, det sker altid når jeg skriver Åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

      Slet
    4. se det var fordi, jeg skrev aaaaaaaaaaaaaah med bolle-aa. Tror kun, det er det.

      Slet
  6. Åh gud, så er jeg ikke alene. Det river simpelthen emaljen af mine tænder når jeg hører de lyde!

    Har ekstra til samlingen. Det bliver lige lidt klamt, ok?
    Men når min kæreste har brugt toiletbørsten, lyder det som om han er ved at banke hul i kummen. Jeg gruer for den dag det lykkes ham at knalde kummen istykker. Men så kan han lære det, når han står i toiletvand til anklerne!
    Eller når han smækker med dørene, ikke i arrigskab, bare sådan generelt. LUK DEM DOG ORDENTLIGT!!! Der er en årsag til de har et håndtag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke klare at høre når nogen synker. Slet ikke i telefonen. Jeg får virkelig lyst til at slå. Det er nok meget godt, at du og jeg ikke bor sammen!

      Slet
    2. Kom lige i tanke om mad der knaser, når det tygges.... Uuuuaarrhhhhh!!!! Har været ved at slå kæresten ihjel flere gange på den konto. Har dog forladt rummet inden....

      Slet
    3. Eller müsli, der både knaser og sætter sig i tænderne så visse mennesker (min lillesøster især)ligesom krænger læberne ned med nogle trælse smaskelyde til følge. Argh.

      Slet
  7. Anonym1/31/2012

    HAHAHAA. You crack me up, altså!

    Og apropos specialekommentaren længere oppe, kan du så ikke skrive om hvordan det forløb med dit speciale, jajaja??

    Hilsen endnu en depri speciale-slacker, som har udviklet en sær, kronisk anspændt halsmuskulatur de sidste par måneder..

    SvarSlet
    Svar
    1. Er du depri? Tag en fridag og læs en krimi. Det gjorde jeg engang i mellem. Jeg brugte otte måneder og græd hver dag den sidste af dem. Af selvmedlidenhed og deslige. Jeg GAD ikke mere. På en måde kunne jeg godt have tænkt mig, at jeg lige havde klappet mig selv en på kassen og givet den en skalle et par måneder mere.På den anden side arbejder jeg med noget helt andet nu end de tre litterære værker, jeg skrev om med fokus på fremstillingen af krop. Jeg fik 10 på 13-skalaen. Det red mig som en mare i flere år. Det var jo den laveste karakter i den bedste gruppe. Herre gud da. Det siger lidt om, hvordan det speciale satte sig som en lillebitte vanvid i mig. Jeg har flere venner, der har fået højeste karakter og udgivet det som bog efter. Men nogle af dem har også betalt en meget meget høj pris i form af angst og depression. Så mit bedste råd til en specialedepri er: lad det ikke få magten over dig! Men lov dig selv at føle, du har gjort, hvad du kunne, inden du afleverer. Masser af speciale-energi fra Maskinmesteren til dig.

      Slet
    2. Anonym2/06/2012

      Nej, jeg er ikke depri-depri. Bare TRÆT af specialet, men jeg tror dog aldrig, at jeg kommer derud, hvor jeg ofrer mit helbred for en karakter eller for mit "arbejde". I det hele taget tænkte måske også mest på at det kunne være sjovt at læse et bette indlæg om din studie/specialetid! Og tak for specialeenergi, den vil jeg indløse nu! (efter frokost :D).

      Slet
  8. Svar
    1. Tak da for Røvede eller, hvad det hed

      Slet
    2. "større end røv" måske?

      Eller er det "mindre end"?! Jeg har sgu aldrig helt haft styr på det der næb!

      Slet
    3. <3 jeg mente den der by, du engang sendte mig byskilt fra. Var det ikke Røvede?

      Slet
    4. Anonym2/02/2012

      HA-HAAAAAA! Større end røv!!!!! :-D Fandme sjovt, Katrine!

      Kh
      Lene K

      Slet
    5. Ja, den grinede jeg også ret meget af!

      Slet
  9. Jeg har en mand der tygger ustruktureret og jeg er ved at DØ hver gang! Det er sådan en træls blanding af hurtig og langsom tygning, altså tygtygtygtyyyyyygtyyyyyyygtygtyg!Jeg bliver sindssyg. Og hvorfor skal han slubre når han drikker kaffe, eller ilte vinen i munden? Og når han spiser brød tager han en stor bid, og så lige to små hurtige, inden han er klar til at tygge på sin besynderlige facon. Og min svigerfar skraber hver eneste lille krumme af sin tallerken, med små hurtige skrab, som om han er bange for at misse noget, og det lyder som et smedeværksted. Hvor er det godt at jeg selv er stille som en Ninja i alt hvad jeg foretager mig, ellers ville det jo slet ikke være til at holde ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Føj. Det er en udfordrende hverdag, du har. Det der ustrukturerede tyggeri burde være forbud. Han kunne da i det mindste tygge i tre fjerdedele, så man kunne klappe i takt!

      Slet
  10. Min mor har en skavank. Hendes kæbe laver en "knæk" lyd når hun tygger. "Knæk, gumle gumle, knæk, gumle gumle, knæk". Da jeg boede hjemme var knæk lyden ligesom en del af det hele. Man tænkte ikke over det. Ligesom dem der bor tæt på en jernbane, de hører ikke toget når det kommer susende forbi.
    Sådan er det ikke længere. Har ofte min mor på besøg til spisning. Jo mere jeg prøver at ignorere lyden, des mere fylder den. "KNÆK, gumle gumle, KNÆK, gumle gumle, KNÆK".
    Der findes ikke en Gud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej. Min kæbe siger også knæk, Jo. Ikke rytmisk heldigvis, det er næsten det værste. Jeg tror jeg må spise kit eller noget andet, der kan stoppe det, før mine børn begynder at hade mig. Jeg forstår dig. Det er også fordi, man ikke kan komme ud med det. Man kan jo ikke bare sige - så hold dog kæft med den kæbe.

      Slet
  11. Wauuu! Er rimeligt meget i shok! Jeg elsker alle de små særheder, der gør os til individualister. Jeg gør selv (næsten) alle de ting der bliver nævnt og er lykkelig for at jeg ikke skulle have prinsessemanerer, for så ville jeg jo ikke være mig. Savner lyden af min nu afdøde farfars tænder, der bliver taget ud af munden inden han skulle spise. For det var jo en del af ham!

    SvarSlet
    Svar
    1. Men Hannah, der er jo også en masse små særheder hos mine nærmeste, som jeg er vildt forelsket i. Her zoomer jeg - og de andre - jo blot ind på de irriterende af dem. Fordi det er sjovere. I mine øjne.

      Slet
  12. min mand spiser skrækkeligt langsomt... og sirligt!

    skærer maden ud og skovler det laaaaaaaangsomt op på gaflen og så falder der noget af og så op igen på gaflen, laaaaaaangsomt... jeg skal IKKE se på det, så bliver jeg så bister.

    Hvorfor kan han ikke bare kaste maden indenbords som mig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja? Min spiser også så langsomt, at vi andre tre er ved at gøre klar til næste aftensmad, inden han er færdig. Det er usundt!

      Slet
  13. Min mor overvurderer konsekvent sin munds størrelse, og får derfor monteret så meget mad på gaflen, at det skal lirkes ind i hangaren, som et flygel gennem en dør. Det driver mig til VANVID, men jeg siger ingenting! Nu gør min søn det også. Ham skælder jeg gerne ud. Det er jo mit job.

    SvarSlet