13. feb. 2012

Bruce

Jeg ved ikke, hvad det er med mig og Bruce Springsteen. Jeg har aldrig selv fanget magien i hans musik. I mine ører er det mest noget med garager og gamle biler og for lidt sjæl.
Men det er åbenbart min skæbne at være omgivet af fans. Af den utroligt dedikerede slags.

Det skete ikke få gange i min barndom, at min far (bedende) sagde "Ligner jeg ham nu, ligner jeg ham nu?" mens han rullede t-shirten op over skulderen, spillede med musklerne og pressede de underste tænder ud i et perfekt Bruce-underbid.

To af mine ældste og mest elskede veninder har missioneret i årevis og giver mig stadig lammere, hvis jeg siger den mindste lille dårlige ting om Bossen. Jeg har ikke tal på de gange, hvor jeg har forladt et af deres etablissementer, og de har sat dørtelefonen til højtaleren og sendt mig hjem med en røvfuld Bruce i nakken. Mest "Sad eyes" fordi jeg engang kom til at sige, at hvis jeg skulle vælge EN Bruce-sang, jeg kunne lide, skulle det være den.
Deres pass words henviser alle på en eller anden spektakulær måde til Bruce eller en af hans sange.
De siger, de lider af post coital tristesse efter en koncert.


Dialog fra lørdag nat:

Maria: Louise, mener du seriøst, at du ikke skal høre Bruce på Roskilde?
Louise: (Stille og med smerte i øjnene) Jeg har ikke råd.
...........

Louise: (Med nyt lys i øjnene og et gedigent underbid) Men jeg har tænkt mig at skrive til ham, Maria. For fanden. Jeg har været med ham siden 1987. I alle de år har jeg været der for ham. Stået bag ham. Og han hjælper sgu da også folk i sin hjemby, hvis de har huller i taget og sådan noget.
 (Stadigt kraftigere underbid)
Dear Bruce, skriver jeg og så fortæller jeg, hvordan det hænger sammen. Jeg tror sgu, han går hele vejen og giver mig back stage pass også, Maria. Det gør han sgu, jeg ved det.









18 kommentarer:

  1. For lidt sjæl - det var dog det stiveste!!! Denne mand har jo mere sjæl end halvdelen af Danmarks befolkning til sammen. Jeg ved at han er et godt menneske, klog, reflekteret, empatisk... Smukke tekster, fantastisk musik - på en gang enkelt og dybt! Ahhj Ahh, nogle gange kommer man til, måske lidt bombastisk, at hævde noget, og derfor kan det være svært at "komme ud af det igen" - men, den dag du erkender at du faktisk elsker Bruce og alt hvad han står for, så skal du ikke høre et ondt ord om alle de spydigheder jeg har måttet lægge øre til om ham!
    Maria, jeg elsker dig og jeg elsker Bruce - måske lige højt endda... Kærligst Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay. Kommer aldrig til at *indrømme,* at jeg elsker Bruce. Men jeg er så stort og rummeligt et menneske, at jeg godt vil trække alt det grimme, jeg har sagt tilbage. Alt. Også det med sjæl. Og Bulldog og 'I had an old car and then I went to the garage-' sangene.
      Men kun fordi, du lige har givet mig den størst mulige kærlighedserklæring. Jeg vælger at overse 'måske.'
      MØS

      Slet
    2. det kan du også roligt gøre - det var simpelthen en tastefejl - kys!

      Slet
  2. Ååååååhhhh, Bruce - se ham i We are the world-videoen - og du VED, hvorfor han er så ombejlet! Mums, for et mandfolk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, okay. Da jeg googlede billeder til indlægget her, tog jeg mig faktisk i at tænke - han er sgu da egentlig ret lækker. Men jeg indrømmer det aldrig over for de fanatiske fans. Aldrig.

      Slet
    2. Anonym2/14/2012

      Nåerh...puste puste.

      Slet
  3. Ah ha ha, elsker tanken om din far med oprullede ærmer og underbid..

    Og altså, han er da ret lækker - og noget af hans musik kan man også sagtens holde til at lytte til. Synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var også virkelig underholdende, når min far gik i Bruce-mode.
      Jeg kan også sagtens holde musikken ud. Det er trods alt bedre end fx. Rasmus Seebach. Jeg kan bare ikke falde i svimer. Men det er sjovt at se på dem, der kan.

      Slet
  4. Skriv mig på listen over Bruce-ignoranter. Just don't get it. Men så så også lige et billede af ham forleden, hvor jeg tænkte, at han var sågu da ikke helt ueffen i sine yngre dage. Måske handler det bare om noget maskulin-mande-tørke?! Men igen nej...euww...kommer aldrig over på den anden side.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der findes to slags mennesker......Og vi ved jo godt alle, hvem der er sejest!

      Slet
  5. Jeg tror på Bruce giver Backstagepas og det hele!

    Bruce Springstens fans er ligesom Lars Lilholts fans... de er med hele vejen og de hygger sig sådan sammen med Bruce!

    Han er garanteret flink!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha Katrine, den er ond. Den skriver jeg mig bag øret til en dag, hvor mine Bruce-fan-veninder for alvor trænger til mentale lammere.
      Puha. Lars Lilholt den fløjte-Hans. Ej, jeg må alligevel sige, at jeg synes, vi befinder os i en helt anden hal-bal-liga der!

      Slet
  6. Arh! ;)

    Lars Lilholt spiller ikke til halballer... det gør Bruce heller ikke... kan du se sammenhængen ;)

    Jeg er nu enig med dig...

    SvarSlet
  7. Jeg må sgu nok tilstå, at jeg er mere til Bruce Dickinson, hvis endelig det SKAL være en Bruce.

    SvarSlet
  8. Han har heller aldrig sagt mig noget...

    SvarSlet
    Svar
    1. Dickinson eller Springsteen ?

      Slet
  9. Anonym2/15/2012

    Bruce er Gud indenfor amerikansk storytelling rock/singersongwriter whatever... Elsker ham også uden forbehold. Men jeg blev også introduceret til ham af en slags faderfigur og det tror jeg betyder meget for mit kærlige forhold til hans musik. For mig er han ikke bare en kunstner eller musiker han står for så meget mere og er efter min mening en ener på sit område. Der er kun en bruce!
    Så jeg holder med din far, din veninde og alle de andre Bruce fans. Og nej, det er fanemig ikke en Lars Lilholt skare, so far from it. Kan sgu ikke snuppe alt hans gøgl om ræve og fløjter.
    Tak for ordene Maria. Du skriver så fedt, bliv ved.
    Kram, Mette

    SvarSlet