23. feb. 2012

Idræts-annaler

J er begyndt til springgymnastik. Hver anden gang er det mig, der ser ham stå i lange lige rækker, mens han venter på, at det bliver hans tur til at slå en vejrmølle eller en saltomortale.
De unge instruktørers skrappe, næsten militante, stemmeføring og lugten af gymnastiksalsgulv får mærkelige minder frem i mig, og jeg får akut lyst til at fordufte.

Måske fordi, jeg altid følte mig så kikset i en gymnastiksal. Jeg forstod aldrig konceptet med at gå til gymnastik, når vi allerede første gang skulle øve os til opvisningen, og det ligesom var det eneste, det gik ud på. Og jeg følte mig altid så forkert i flokken af gymnastikpiger og de smarte instruktører. Jeg havde det  som om, jeg sad lidt ved siden af mig selv og grinede kunstigt. Badminton var heller ikke en succes. Efter tre måneder spurgte jeg, om vi måtte lære reglerne. Dem troede de, vi kendte. Det var for useriøst til mig.
Håndboldpigerne forstod heller aldrig min charme. Når jeg brølede YEEEEES ved hvert scoret mål til træning, mens min mors mascara løb ned af min syvårige kind. 

Da jeg var 14 startede jeg til atletik.
Det sorte grus i håndfladerne, når jeg sad i startblokken og ventede på skuddet.
Meget bedre.
Jeg forstår bare ikke helt, hvorfor jeg har det bedst med at løbe og løbe ud mod solnedgangen som en ensom cowboy, når jeg egentlig er et ret socialt menneske. Måske var det i virkeligheden meningen, at jeg skulle have fundet sammen med en alle tiders holdsport. Måske lå det bare aldrig i kortene.

Men nu står J så der som en lille soldat og venter ved begyndelsen af sin idræts-annal.
Måske bliver han en af de der gymnastikdrenge, der hele tiden går på hænder i stramme bukser.
Måske får han langt ude i fremtiden tårer i øjnene af nostalgi ved lugten af gymnastiksal.
I mellemtiden løfter jeg panden og bærer mit gymnastiksalstraume med (kunstige) smil og ynde.

2 kommentarer:

  1. Du skriver så fint, tak for en super god blog som jeg dagligt følger :- )

    Rina
    http://tanke-univers.blogspot.com/

    SvarSlet
  2. Så får han nemt ved at score! Gymna-drenge er toppen!

    SvarSlet