9. feb. 2012

Negle

Lille M er syg med feber. Så jeg måtte på apoteket efter børnepanodiler i går. Det er jo også altid en oplevelse i sig selv. På et af de apoteker, jeg jævnligt frekventerer, er der en apotekerdame, der bedst kan beskrives som sirlig. Mund, bevægelser, påklædning, ord - alt er sirligt, men farligt tæt på det emsige.I går fandt denne samtale sted mellem os:

Mig: Jeg skal have panodiler til en på 11 kg
Apodame:(med meget bestemt mine) Er det noget, du har aftalt med lægen?
Mig: Øhhh lægen? Hun har bare feber......
Apodame:Hvor gammel er hun?
Mig: 2
Apodame: Nå, ja okay (så gør jeg en undtagelse for denne ENE gangs skyld)

(...)

Mig: Samler den der negleklipper virkelig selv neglene op? (lidt fristet til at købe, for jeg er er ikke meget for afklippede negle. Måske fordi B engang lagde nogen på min pude som straf for et eller andet. Fascineret indtil jeg opdager, at den lille neglebeholder jo skal tømmes. Som en hullemaskine.)
Apodame: Ja, det gør den. Neglene ryger ned i den lille plastikbeholder. Altså det kan da godt være, at nogle af dem ryger ved siden af, men det burde virke.
Mig: Det er bare lidt ulækkert, når man så skal tømme den.
Apodame: Ikke hvis det er en selv, der lige har klippet negle. Det er værre, hvis det er andres negle, synes jeg.

Her kigger vi hinanden i øjnene et øjeblik, og det er som om, det går op for os begge to, at fru Sirlig har overskredet sine egne grænser. Hun reagerer ved at grine højt og nervøst.
Jeg har kvalme ved tanken om andre menneskers negle klumpet sammen i den lille beholder.
Jeg kan stadig høre hendes skingre latter, da jeg når udgangen, og i det øjeblik ved jeg, at jeg har fundet min nye hobby.
So long, fru Sirlig.

8 kommentarer:

  1. Fnis! Der er også en Frk pernittengryn på mit apotek. Og selvfølgelig er hun frk- jeg ved det!

    SvarSlet
  2. Består apotekets personale ikke bare ofte af sammensnerpede gammeljomfruer? Hehe...

    SvarSlet
  3. Elsker dialogen. Håber, du bliver hyppig apoteksgæst og hvem ved - måske ligefrem veninder med fru Sirlig!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Amar, det er da ikke særligt pænt sagt, at du håber Maria bliver hyppig apoteksgæst! :) Eller kan man købe Lossepladsen på apoteket?

      Slet
    2. Man kan købe mange nødvendige cremer og små halspastiller og ørepropper og vitaminer og vatrondeller og de ekstra bløde lommetørklader. Og Amar har jo fat i den lange ende, snefnug. Hvis jeg vil være veninder med Sirlig, bliver jeg jo nødt til at holde relationen ved lige :-)

      Slet
  4. Haha den er god :)

    SvarSlet
    Svar
    1. En ægte apoteker? Hvor sejt! Du har garanteret helt vildt mange gode apoteker-historier! Kom med dem. Al tavshedspligt ophæves i maskinrummet!

      Slet