12. mar. 2012

Afbræk i hjernebarken

Der er sket nogle ting på det sidste, der har lavet store huller i min hjernes ellers så faste bark.

1) En mand, jeg har respekt for, kiggede på mig, som om jeg var fuldstændig vanvittig, da han fandt ud af, at jeg giver mine børn økologisk havregryn. Han siger, at der er kræftfremkaldende svampe i, og spurgte i alvor om mine børn tit er syge.
Jeg troede, at ØKOLOGI var en af de fortællinger, der var udelukkende gode? Kan det virkelig passe, at det nu også er nuanceret? At jeg selv skal til at tænke i stedet for bare at vælge det produkt med glorie over, når jeg står i Føtex?
Hilfe.

2) Forleden stod jeg med en spændt flitsbue et sted og skulle lige til at fyre pilen af sted, da jeg hørte mig selv skrige.
Det var en kat, der smøg sig op af mit ben.
Jeg skulle virkelig hanke op i mig selv for ikke at rette pilen mod dens klamme lille ryg.
Min søster ved udmærket godt, at jeg har det sådan med katte.
Nu har hun fået en.
Min søster!
Da jeg spurgte, om den skulle hedde Satan, svarede hun:
- Nej, den skal hedde Slik-mit-lille-lyserøde-røvhul-Maria.
Min søster!

19 kommentarer:

  1. Anonym3/12/2012

    Hahahahahah! Din søster er sjov og ond :-)
    -Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Og ækel. Jeg ved godt, hvad der er det første, jeg kigger efter, når jeg ser det lille kræ. Hvis den da ikke er blevet væk inden.Gnæk.

      Slet
  2. *Mjauuu*

    Katte er søøøøøøde og bløøøøøde og lyserøøøøøøde i numserne!

    SvarSlet
  3. Katte er og bliver klamme og onde små sataner der kun venter på at sætte kløerne i ens fede læg eller pisse på dørmåtten. Øko havregryn med kræftfremkaldende svampe i har jeg til gengæld aldrig hørt om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nææææ men læs Stine Elises kommentar længere nede, hun forklarer det bedre end jeg :)

      Slet
  4. Jeg har hørt om den der svamp. Mel-dug eler nåwet, hedder den. men den er da vist ikke i maden. Altså de tjekker sgu da for pokker maden, inden de sætter den til salg for sagesløse mennesker?!

    SvarSlet
  5. Det er et virkeligt flot navn! Hvis jeg fik et barn mere, ville det klart være en mulighed!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal ikke holde med min lamme søster! Fy!

      Slet
  6. Anonym3/12/2012

    Meldug er så et insekt der også ofte findes i øko mel og gryn. De er helt uskadelige men formerer sig ad helvedes til hurtigt og er noget nær umulige at komme af med! Og jeg taler af erfaring - derfor er ovenstående produkter ikke øko hos mig mere, desværre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det mon de klamme leverpostejsfarvede flaxefluer, vi er plaget af?

      Slet
    2. Det er det så nok ikke, Maria, når meldug er en svamp.

      Slet
  7. http://plante-doktor.dk/meldug.htm

    SvarSlet
  8. Stine Elise3/13/2012

    Min indre nørd kommer frem nu!! Faktisk er økologi-diskusion utroligt lidt nuanceret i forhold til virkeligheden.

    Det drejere sig ikke kun om meldug, men om svampetoksiner (giftstoffer svampe producerer) der stammer fra mug og skimmel. Grunden til at de oftere forekommer i økologiske kornprodukter, skyldes at man ikke sprøjter kornet, derfor er der flere ukrudtsrester (grønne dele) i økologisk korn. De grønne dele gør at det tager længere tid for kornet at blive helt tørt.

    Denne øgede fugt giver mug og skimmel større mulighed for at gro og producere toksiner (svampegifte). Det skyldes både fugten og at fugten gør at der produceres varme.


    Man laver stikprøver for forekomster af toksiner, men det er ikke muligt at teste alt korn og nogle svampe er svære at se. Toksiner kan man ikke se...

    Diskussionen ang. økologi stopper desværre ikke der, for der kan argumenteres for at ex. dyrevelfærden forbedres og forringes ved økologi..

    Lang kommentar, men jeg håber det gav mening. Ville ønske det var lidt mere simpelt ;)

    SvarSlet
  9. Tak for besøg af din indre nørd, det var netop samme forklaring jeg fik, men du sætter bedre ord på, at økologi er mere nuanceret end som så!

    SvarSlet
  10. Katte.. et overvurderet kæledyr!

    SvarSlet