14. mar. 2012

Verden er FARLIG

Lille M skal starte i børnehave snart, og i mandags var B til møde på hendes nye stue. Det er en helt ny børnehave, der ikke engang er fyldt møbler og legetøj i endnu, så de nyansatte pædagoger var også en smule famlende.

Den ene præsenterede sig ved sit navn og så: ’ jeg kan helt vildt godt lide at lave bål.’
Bagefter fortalte de lidt om, at de hver formiddag vil starte med en lille hyggelig samling på stuen.
Med stearinlys.
Og så brød helvede løs.

– Er I godt klar over, hvor FARLIGE sterinlys er? At indånde røgen er som at indånde flere liter trafikos, sagde en mor og beordrede så nærmest pædagogerne til at skrive under på en Tro og Love erklæring om ALDRIG at tænde et.
– Kan I ikke bare bruge sådan et batteridrevet lys så?, var der en far, der diplomatisk prøvede.
– BATTERIER? Er I godt KLAR over, hvor farlige batterier er?, bød en tredje ind.

Jeg er allerede ved at forberede min påklædning til lille M’s føste børnehavedag. Jeg vil rulle mig i batterisovs og klistre 100 små tændte fyrfadslys fast i den brune, klæge masse.
Så vil jeg tænde et bål sammen med bål-pædagogen og afbrænde kemisk farligt legetøj, mens jeg spiser et stykke hvidt franskbrød med tandsmør, smarties og fedtkant og drikker mig en cola.
Bagefter vil jeg bøvse og råbe PARABENE-NEGER! i et festligt toneleje.

26 kommentarer:

  1. Godt sagt!

    Er det ikke bare for MEGET nu, med det angst pis? Åh, jeg er så træt af det. Man kan jo ikke læse en avis uden at blive bombarderet med skrækkampagner, vi dør af alt det vi laver til hverdag, og vi tager børnene med. Børn må ikke sove i deres forældres seng for så DØR de, vi må ikke tænde stearinlys eller spise vitaminpiller og bruge noget som helst med tilsætningsstoffer. Det er præcis den angst kultur der på bare ti år har skræmt cyklister fra vid og sans. Derfor er jeg imod de latterlige plastikhatte! Argh, altså.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er sgu ikke meget rock'n roll over angstkultur! Hvad blev der af lev stærkt, dø ung? Når jeg fx. ser en med sådan en maske på i trafikken får jeg lyst til at hive ud i den og sende den tilbage med et ordenligt smæld.
      Jeg ender sikkert med at blive kriminel. Det er det masseangsten får frem i mig. Og jeg er jo selv smurt ind i den. Selvom jeg ikke kører med cykelhjelm og aldrig kommer til det.

      Slet
    2. Det værste ved alle de her neuroser er, at de bliver tørret af i børnene. Sådan nogle små kræ får ondt i maven af angst over alt muligt og umuligt, det kan jeg skrive under på. Og når forældre og medier så giver dem ret... åh, nej. Stakkels unger.

      Slet
    3. Ja, stakkels børn. Og det allerværste er, at man ikke helt kan styre, hvad man tørrer af i dem, fordi man (jeg) også selv er lidt neurotisk.

      Slet
    4. Jeg er helt tryg, sådan en mor som dig ville jeg gerne have haft.

      Slet
  2. Anonym3/14/2012

    Hahahaha! Åh gud hvor morsomt. Jeg er med i forældrerådet i min datters børnehave med det erklærede mål at råbe "luk speltrøv", hvis der opstår hysteri ala batterisovs, fyrfadslysdræberen og/eller sukkerhysteri.
    -Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Gad godt sidde i bestyrelsen med dig. Så kunne vi råbe det i kor! Jeg tror, vi er mange!

      Slet
  3. Alle os der er over 30, burde være døde forlængst!! Vi har klatret i træer, faldet ned og brækket arme og ben, spist pølser der er farvet med RØD farve, sovet i en seng, der var malet med blyholdig maling.. Oveni det, sad vi på bagsædet i bilen UDEN at være spændt fast, som var det en rumraket ved takeoff..
    Lad nu livet være liv og lad os da for pokker leve det!!!
    Lotte :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og vores forældre og pædagoger røg os ind i hovedet, mens vi pattede på My Little Pony dagen lang.

      Slet
  4. Jeg kan kun sende dig min dybeste medfølelse og krydse fingre for at du overlever at være forælder et sådan sted. Men du vil helt klart gøre det til et bedre sted hvis du gav dem din blogadresse.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg håber virkelig, det er et fåtal af forældrene, der er sådan. Sådan plejer det trods alt at være. Men stakkels pædagoger og stakkels bange, bange forældre.

      Slet
  5. Cecilie3/14/2012

    Må jeg godt komme med?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja! Hvis du også råber noget frækt!

      Slet
    2. Cecilie3/14/2012

      Det skal du ikke tvivle på. Har dog ikke født endnu, så jeg er endnu ikke helt så involveret i børnehave/vuggestue-issues, og tænker at det måske er en god ide at forberede sig, hvis forældre er SÅ crazy.
      Om ikke andet kan jeg da medbringe en allerhelvedes masse stearinlys og måske en enkelt pakke 3-stjernet af den rigtigt lyserøde slags.

      Slet
  6. åh, hvor er det trist.

    Jeg håber virkeligt du tager det der outfit på, og husk en avis til at tænde op i bålet med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og noget tændvæske!

      Slet
    2. Og GLITTEDE reklamer!

      Slet
    3. Ja og rottegiftsbriketter.

      Slet
  7. Jeg kunne sige så meget.... men jeg tror bare at jeg overlader ordet til en der har sagt det hele på få minutter.

    http://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw

    Måske de der hønsemødre skulle finde sig en klinisk ren planet i rustfrit stål og plexiglas at leve på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det skal jeg lige have kigget på!

      Slet
  8. He he, og så giver du Lille M nutellamadder og cola med.

    Bortset fra det, vil jeg vædde en halv pose fyrfadslys på, at du en dag ser dig selv med cykelhjelm på. Du ved, det gode eksempel osv ;-)

    SvarSlet
  9. Nix. Det kommer ikke til at ske. Jeg har overstået milepæle som 'mor hvorfor har dig og far ikke en cykelhjelm?' Jeg klarede det på genial vis ved at sige: det må du spørge din far om.

    SvarSlet
  10. jamre!

    kan du ikke lige hælde en bøtte syntetisk kagekrymmel ud over dig selv også...!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo og så smører jeg mig også ind i ftalater.

      Slet
  11. LOVE LOVE LOVE this!

    SvarSlet
  12. og jeg elsker dig når du skriver den slags ting, TAK

    SvarSlet