24. maj 2012

Aften på dåse

Hun ligger i sin seng. På ryggen med hænderne bøjet op ved siden af hovedet. Kirsebær, pølser og saftevand har efterladt farvestrålende pletter om hendes mund. Hænderne op!, siger vi til hende, J og jeg,  og hviskegriner. Jeg har lige båret hende op fra cykelanhængeren, mens jeg knugede hendes lillebitte sovende krop ind til mig. Før det cyklede vi gennem Vestre Kirkegaard, hvor alting blomstrede og duftede. Og selvom jeg hostede og harkede på grund af pollen og frø, og selvom J skrålede 'Har du set min abe, den boller op af skabe, har du set min heeeest, den pisser allerbedst', og selvom de græd lidt af træthed i cykelanhængeren, så var det fint og sprødt, og jeg elsker, når vi forrykkes på den måde. Når minutterne bliver løsere, og vi bliver løsere.
Vi kom fra Valby. Fra et gult hus med en have, som den jeg drømmer om, når jeg gør det. Med klatretræer og vildnis og syrener. Vi drak kolde øl, mens læssevis af børn spænede rundt. Vi spiste pølser og havtasker fra bålet, og himlen var blå, og ingen snakkede om vejret eller åhhhh, nu må det godt snart blive sommer.
Det er sådan nogle aftener, man ville ønske, man kunne stoppe ned i en dåse og åbne midt i november, hvor minutterne er stramme, og vi er stramme, og åhhhhh hvor er det hele dog gråt og tungt.

12 kommentarer:

  1. Hvor er det bare en fin lille beretning--- det er sådan livet skal være. Bør være. Altid....
    Jeg fik lige et lille kuldegys af lykke, som hoppede helt ud på den anden side af skærmen til mig:-)
    TAK for det:-)
    PS. Fed sang, den tror jeg, at jeg vil huske på:-)

    SvarSlet
  2. Ja, sådan skal det være. Du har nok fanget den allerede, men melodien er pippisangen, og man skal helst synge den meget, meget højt, så alle kigger.

    SvarSlet
  3. Åh, jeg havde en lignende aften igår. I venindes have med trampolin, højt græs og grillmad i aftensolen. Lykke. Puttede to allerede halvtsovende unger bagefter og drak en cider på terrassen mens jeg ventede på at manden kom hjem. Åh den salighed, de sommeraftener kan bringe frem.

    SvarSlet
  4. jeg vil også ha din dåse. Så er det sagt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det helt forkert at fnise lidt her?

      Slet
  5. Jeg tror næsten, at jeg elsker dig - i hvertfald din poesi...så smukt, så smukt. Håber du tjener dine hverdagsmoneter på noget, der giver dig en anelse af det ekstra kreative frirum.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er fanme en süssling. Kreativt frirum og kreativt frirum, bombom. Men jeg skriver da en masse artikler...

      Slet
  6. Præcis! Jeg havde også sådan en skøn aften med løse minutter, grill, vin og leg i haven til vældig sent i går.

    Men i dag! I dag er der dirkete og ondskabsfuldt payback med drøntravl morgen (og 4 madpakker der skulle klampes sammen, fordi vi ikke gad i går og syntes, at det saaagtens kunne vente til om morgenen). Og dødtrætte børn og voksne, der ville ønske, at en eller anden over-voksen alligevel havde sagt: "NU skal I i seng!", da vi burde være gået i seng.

    Alligevel glæder jeg mig til mange flere af de aftener - og køber gerne 'sommeraften på dåse' til over 1000 kr en mørk novemberdag.

    Kh

    SvarSlet
  7. Godt det er fredag med tre fridage i sigte og lange aftener og sommer. Jeg ville også betale ret meget for 'sommeraften på dåse' til november. Måske en hel månedsløn.

    SvarSlet
  8. Mmmm, så dejligt skrevet. Som candyfloss! (Inden det klistrer ind i ens barns øjne - og über alles.)

    SvarSlet