14. maj 2012

Børn på job

Jeg blev sendt i kiosken fra jeg var 1 år. Okay måske 5. Efter f.eks. 20 blå Scotsman. Så stod jeg derovre hos sure Funder i kiosken i centeret og kunne knap se op over disken. Det pinlige var, at min far tit gav mig helt vildt mange småpenge med, som sure Funder så skulle stå og tælle. Det gode var, at jeg fik tyggegummi som belønning. Sommetider shake (jenka stinker), sommetider en hel pakke Sorbits, den med lakrids.(Hvad blev der af Sorbits?)
I mange år har jeg stukket fingre langt ind i min fars far-samvittighed og pirket rundt i hans ryger-indvolde. Det kunne man da ikke.
Men nu forstår jeg ham.
Børnearbejde er genialt.
På billedet ses vore to arbejdsheste i gang med at ordne deres mors og fars bajerflasker og stoppe dem i flaskeautomaten. Se, hvilken arbejdsentusiasme hvormed, de udfører jobbet.
J får også en femmer for at fjerne tykke, sorte rosinpletter fra gulvet, og han er blevet en haj til at rende i kiosken efter mælk. Grønthandleren arbejder vi på. Jeg er ved at skide i bukserne, når han skal over Istedgade og tæller minutter, til jeg hører dørtelefonen. Og forleden hørte jeg B forklare ham pædagogisk, at han skulle hente p-i-n-j-e-k-e-r-n-e-r. Ja, ja sagde J og kom spurtende tilbage med en dåse kikærter. For de havde nemlig ikke pinjekerner, eller måske spurgte han ikke helt efter det.
Anyway.
Jeg er fan af børnearbejde og skal helt klart i gang med at lave mig et lager af småpenge, jeg kan sende med dengsen i byen.
Ha.



13 kommentarer:

  1. Anonym5/14/2012

    Ja for pokker! Det vil jeg også til at dressere min til. Tak for inspirationen.
    -Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, de kan så meget og bliver stolte af ingenting, mens man sidder på sin flade. Genialt.

      Slet
  2. Anonym5/14/2012

    Det bedste er når de kan hente morgenbrød søndag morgen ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. uh ja, det har J også gjort en enkelt gang, det var fantastisk. Og han var lykkelig, bare fordi, han selv måtte vælge franner. Perfekt.

      Slet
  3. Mm, godt med børn på job. Men når dagplejeren fortæller at hun har fået alle ungerne til at hive ukrudt op, så bliver jeg lidt fornærmet. Sgu da MIN arbejdskraft.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej! Det kan man da ikke. Så er de jo helt ødelagte, når de kommer hjem, og man skal bruge dem til vasketøjsophængning og alt muligt andet sjovt. Den går ikke, Granberg!

      Slet
  4. ELSKER det billede. Fuck hvor er de søde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også vild med det! De gik op i det med liv og sjæl og teamworkede. Det var idel lykke i Tove Ditlevsens passage.

      Slet
  5. Så fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og du har fire! Du kan jo ligge i en stol og drikke drinks resten af dit liv.

      Slet
  6. Jeg vinder yderligere ved at min søn ikke er bange for at klage. Det har han ikke fra mig. Jeg sendte ham til bageren, hvilket han ELSKER, efter tre linser og han kom hjem med fem. To af dem havde et hul i, så han havde sagt til damen, at de da ikke kunne koste noget, når nu de var grimme og gået i stykker. Score!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh ja, jeg er misundelig. Kan man leje ham?

      Slet
  7. Snildt. Han kan også sortere vasketøj ret effektivt, og er en fremragende køkkenhjælper. Han larmer noget og er en lidt pruttende type, men han smører lemoncurd-madder og serverer dem på sengen, hvis man ser sløj ud.

    SvarSlet