22. maj 2012

Louise versus systemet

Jeg er sådan en, der er lidt småbange for SYSTEMET. (Undtagen biblioteket.)
Engang var jeg ved at få et gult kort i dagpengesystemet, fordi jeg ikke havde søgt nok stillinger. Jeg var i 8. måned, de var ligeglade, jeg rakte mine hænder frem og *sagde* med dukket nakke: anhold mig.
Jeg har aldrig betalt en regning for sent. (Undtagen pisse-biblo)
Breve fra skat giver mig akut tyndskid og omdanner mig til en bævende fem-årig, der får udskæld af sin høje onkel med den dybe stemme.

Når man er sådan en svækling, er det godt at kende en som Louise.
Hun er sådan en, der altid kommer lidt i uvejr med biblioteker, blockbuster, firmaer, kommunen. Men hun klarer altid skærene på en eller anden måde. Første gang, jeg oplevede hendes alternative behandling af pernible sager, var i gymnasiet, hvor hun var blevet blacklistet på det lille og meget lokale biblo. Noget med et utal af uafleverede bøger. For at undgå den pinagtige konfrontation, klædte hun sig ud som en gammel dame og afleverede bøgerne. Det var smart, syntes hun.
Og jeg kan stadig græde af fryd, når jeg tænker på nogle af de breve, hun i tidens løb har sendt af sted til SYSTEMET.

Da hun læste teologi, blev hun i et brev fra Universitetet tildelt morgentimer. Men Louise ville hellere have eftermiddagstimer, for hun havde så svært ved at komme op. Så bag på skemaet skrev hun med sin sirlige, let gammeldags, skråskrift en lang fortælling om, hvorfor det bare ikke duede med de morgentimer. Jeg kan desværre kun huske ordene: Det er fuldstændigt umuligt for mig at deltage i undervisningen om morgenen, bl.a fordi jeg går til karate med min tro væbner Helge.
Hun fik sin vilje.
En anden gang fik hun et surt brev fra kommunen, jeg kan ikke huske hvorfor.
Igen vendte hun resulut brevet om, lagde hovedet let på skrå og gik i gang med kuglepen og skråskrift. Kære Kommune, skrev hun og sluttede af med: Roser er røde, violer er blå, jordbær er søde, Kommune ligeså. Hvem var det, der vandt i dag, det var dem fra Kommune af, HEYHEYHEY.

Jeg ville sådan ønske, vi havde taget kopier af brevene og er så uendelig glad for at kende Louise.

10 kommentarer:

  1. Jeg kunne virkelig godt bruge Louise som medforfatter på alle de ansøgninger, vi sender til Handicapcenteret for børn. Måske skal jeg udforme næste ansøgning på rim - det er da et forsøg værd!

    SvarSlet
    Svar
    1. åh, det lyder som noget i den tunge ende! Men ja, måske skal I? Louise afleverede engang en naturfagsrapport på rim, og tørre Peter svarede: der er noget, der ikke stemmer med de kilowatttimer, der ikke rimer. Han elskede det. Og han var kynisk og hadede os generelt. Håber I får det, I gerne vil have!

      Slet
  2. Uha jeg kunne også godt bruge en Louise - særligt lige nu hvor jeg er lidt i et kapløb med kommunen i min sygedagpengesag - tror begge parter ville have rigtig godt af et lille grin og et smil

    SvarSlet
  3. Ja, hele dagpengesystemet er jo til grin. Har en veninde, der af flere omgange er blevet grundigt vejledt i, hvordan hun skal finde smuthuller i systemet. Så har man sgu brug for et lille vers. Og en dram! Held og Lykke og sig til, hvis jeg skal få Louise til at forfatte et brev med skråskrift.

    SvarSlet
  4. Kender ikke louise. Men er ret pjattet med hende. Siger det bare!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg også. Hun er fantastisk.

      Slet
  5. Louise lyder sej.
    Jeg er mere typen der bare skælder ud. Det får man ikke sin vilje af hos Systemet, medmindre man også er vanvittigt tålmodig. Det er jeg ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Men de fortjener en verbal flad i ny og næ, så det er godt, du gør arbejdet for os svæklinge!

      Slet
  6. Fantastisk.
    Jeg har stadig gemt flere breve og noter fra Louises hånd. Bl.a. med anmodning til ukendt men sød nabo om lån af koben. Hvis jeg viste ham den, ville jeg uden problemer kunne låne værktøjet. Det er da skønt. Selv om jeg aldrig fik opsøgt bemeldte nabo, fordi jeg ikke ejer Louises mod.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad fanden skulle du bruge et koben til Signe? Der er vist noget kriminelt, du ikke helt har fortalt mig om!

      Slet