9. maj 2012

Niels


Mine tanker blæser altid rundt i hovedet uden mål og med, når jeg tørrer mit hår om morgenen. Det tager kun tre et halvt minut, for jeg kan virkelig ikke lide hverken varmen, lugten eller lyden. Men i de minutter er det som om en effektiv lille pedel suser rundt i min hjernes kroge og roder op i en masse dynd. I dag hvirvlede Niels op.
Nu skal vi snart drikke en øl, siger vi, når vi ses, men du ved, tiktak tiden går, og mit sociale liv er virkelig ikke, hvad det har været.
Niels, tænkte jeg, og så dansecyklus.
Det var til en julefrokost på universitetet på det lidt træge hold, vi var en del af, Niels og jeg. Vi havde egentlig skrevet en sang med et vers om hver og en på holdet, men den droppede vi, for folk blev aldrig rigtig fulde nok til at kunne kapere vores genialitet.
Men dansecyklussen, den gennemførte vi.
Inde i en cirkel af holdkammerater, en blanding af gode venner og dem, der ikke kunne lide os.
Niels stod helt rank i kanten af cirklen og læste op. Han har sådan en fin måde at tale på. Ordentlig, på en gammel dansk måde. Og han holdt masken, mens han højt og tydeligt læste et digt af vores yndlingsaversion, Pia Tafdrup. Jeg kan ikke huske selve digtet, men det var helt sikkert noget med punkterede engle, glas eller åh. Der var helt sikkert meget åh. Det kan jeg huske, for jeg dansede jo digtet i min farmors turkis badedragt, og når åh-følelsen kom, satte jeg mig ned på hug med armene smertefuldt bøjet foran min dukkede nakke.
Der var også spring over gulv.
Det var det øjeblik af Niels og mig og dansecyklus, der poppede op og eksploderede som en lille farvepatron i min hjerne i morges.
Nu skal vi sgu snart drikke den øl, Niels.
Jeg savner dit selskab.

9 kommentarer:

  1. geniale! Altså jer. Find Niels nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi syntes i hvert fald selv, vi var utrolig sjove. Jeg ved faktisk godt, hvor Niels er. Jeg er bare en sløv padde. Læser du med, Niels?

      Slet
    2. Jeg synes, vi skal invitere Niels med til en fest.

      Slet
  2. Tak ska' du ha' - det lyder meget som noget i den stil jeg opførte mig med en der hedder Niels, da vi gik på Niels Brock. Sjovt nok var vi ikke særlig populære på holdet, men vi havde det i hvertfald sjovt. Ærgerligt at jeg ikke kan huske hans efternavn og derfor ikke kan støve ham op, nu får jeg helt lyst....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Jeg burde også tage mig sammen og få fat i ham Niels. Jeg tror bare, jeg ville se så gusten ud i turkis badedragt nu. Men så kan man vel finde på noget andet!

      Slet
  3. Anonym5/10/2012

    Det ville jeg godt have overværet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror desværre, jeg husker det noget smukkere,end det var.

      Slet
  4. Jeg elsker at yndlingsaversionen var Pia Tafdrup!

    SvarSlet
  5. Hahaha! Og så lige Pia...
    Det må ha' været ømt, det er jeg sikker på!

    SvarSlet