7. maj 2012

Uappetitlige ord

Måske er det, fordi jeg er barn af 70erne og to gamle hippier. Men der er ord, der får det til at vende sig i mig på samme måde som, når jeg ser et barn spise snot eller bussemænd. Ord, der er direkte uappetitlige (du er ikke selv et særlig pænt ord, uappetitlig).
Ikke selve deres betydning, bevares, men selve smagen af ordet, når man af vanvare kommer til at tage det i sin mund.
Et af dem er samleje. Måske, fordi det giver associationer til fortidens usexede seksualundervisning og dertilhørende vamle samlejebøger.
Et andet er petting. Også fordi, jeg altid tænker Ivan, når jeg tænker petting, fordi min mor engang fortalte om en kæreste, hun havde, der hed Ivan, men de havde ikke samleje, de pettede bare. LALALALALALALALA.
Jeg kunne også se kvalmen i B's øjne den anden dag, da han havde hentet lille M i børnehaven. Han kunne næsten ikke få ordene ud over sine kvalmefortrukne læber:
"Pædagogen siger, at lille M er et rigtigt røre-føle-barn"
Og så løb han ud og kastede op på toilettet.
Eller det gjorde han ikke, men det var tæt på.
Jeg ved ikke, om det er vores hippiebaggrunds se-vores-nøgne-og-naturlige-kroppe-lod, eller om vi bare er ualmindeligt sarte.

30 kommentarer:

  1. -petting-føle-røre-barn??????? Oh my, jeg håber det ikke.

    -men jeg hører dig. Hele vejen igennem de klamme ord

    SvarSlet
  2. Nej ordet petting blev ikke brugt Så tror jeg også B havde kastet op PÅ pædagogen Kom lad os synge i en sansegynge SANSE! Fuck der fik jeg præ-bræk-slim i munden!

    SvarSlet
  3. mit hadeord er udflåd. ad!

    SvarSlet
    Svar
    1. *Gag*. Det er heller ikke rart! Trusseindlæg er også et utrolig træls ord.

      Slet
  4. petting... jeg besvimede lige af væmmelse!

    SvarSlet
  5. Samleje og petting....egentlig kan jeg slet ikke forstå de stadig eksisterer i vores ordbog anno 2012!!

    Adr ja, udflåd er også mega klamt. Og så får jeg bræk-trækninger ved halsen når jeg hører ordet MATERIE!!!!

    Til gengæld er der ord, som er monster lækre at udtale...f.eks. Zimbabwe. Prøv lige at smage på det...ZZZzzzimBaBWeeeee....lækkert, siger jeg bare:-)

    Kh. Malene

    SvarSlet
  6. Mmmmm ja Zimbabwe Det er også et af mine yndlings Min søster og jeg havde en hel vaskeopsang med kun Zimbabwe i Vores forældre lukkede altid døren, men vi vidste det lød lækkert!

    SvarSlet
  7. Med frygt for at være unødig klam.....sekret?

    SvarSlet
  8. Anonym5/08/2012

    Eller Vladivostok. Jeg ææælsker det ord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mums, det er også lækkert. Vladivostok.
      Ligesom 'mumle' og 'frænde'

      Slet
  9. Glumsø og remulade er også grimme ord... og K-ordet... som jeg ikke engang kan skrive.

    SvarSlet
    Svar
    1. Puha ja, remoulade, det hader jeg. Og majonæse/majonaise. Mener du Karius eller Kusse? Begge er sådan lidt slubre-rådne i det, synes jeg.

      Slet
    2. Det sidste... ikke Karius. Det har jeg ikke et problem med.

      Slet
  10. Ruskumsnusk. Årdrrr, hurrrrddrr (brækker mig). I min ordbog er det et uædeligt måltid med spejlæg på toppen. Og "Sulejma". Som et fælleskæleord til alle. NEJ, blev der sagt. Puha, føler fælt omkring visse ord, nu du bringer det på bane. Haha.

    Åh, og et ikke hippie ord, men stadig slemt, min fars anden kone var glad for: åååh, ja, gutti-gutti. Fulgt af: har vi det ikke godt?. Gu' havde vi ej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Greeerhj bwææærchs, ruskumsnusk er det samme hos dig som biksemad hos mig. Fy for den og altid med gamle ærter. Eller : kødbudding. Det lavede min far ofte, da jeg var barn. Jeg hadede det hul, ærterne efterlod i den blege fars.

      Guttigutti - smak - du kan få en lussing. Også hvis du siger blipblop og gud hvor går det godt. SMAK!

      Slet
  11. Nu bliver jeg nok lige nødt til at gå udenfor og skrige...
    Eller få et ildebefindende.....
    Tak fordi I huskede mig på alle de...... ORD!

    SvarSlet
    Svar
    1. Klæg. Mår. Fnat. Byld. Vene. Brusk. Lemming. Sårskorpe. Blodpølse.Ostefnuller (under neglene).

      Og så lige et lækkert ord - som plaster (som ens hånd støder ind i, mens man svømmer)på såret:

      MERSKUMSPIBE.

      Selv tak.

      Slet
    2. Aaaarh YES - merskumspibe....i love it!

      Citat fra Julebal i Nisseland:
      "Hva skal vi gi far?"
      "En MERSKUMSPIBE!"
      "Vrøvl mand. Sådan én har han da"
      "Vel har han ej"
      "Vel har han så!"
      "Nej for den slog jeg i stykker i går!"

      :-)

      Slet
  12. Cecilie5/08/2012

    Skamlæber...klamt at sige og det er så negativt klingende, syns jeg.

    (også tak for den dér plaster i svømmehals-husker. Adr badr. Jeg tog engang et dykker kursus i en svømmehal og fy hvor var det meget bvadr dernede på bunden. Særligt fedt at ligge nedsunket i det i timevis).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, skamlæber, skambøffer, skambamser - ad til det hele, også plaster og hårboller i svømmeren!

      Slet
  13. Anonym5/09/2012

    Tak. Nu er jeg kvalm. I øvrigt også ydrk til det.

    /Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, kvalm, ad. Det er virkelig et vammelt ord. Ligesom svalm eller svullen eller - åh nej: bullen. Bullen tå! Øhhhr Øhhhhr (bræklyde)

      Slet
  14. Kristine5/10/2012

    Moderkage! ÅÅÅÆÆDDRK, HYYYD, HYDDDRRRR!

    SvarSlet
  15. Bwøøøøørd.Fosterfedt.Navlestump.Bwwwwwææææærd.

    SvarSlet
  16. Puds. I øjet. Arrrrrrd-ralleralleralle.

    SvarSlet
  17. Men biskop er rart. Det lyder som om en lille blød bold der falder i vandet.

    SvarSlet
  18. Mmmm ja, biskop. Og Schengen. Og mineral.

    SvarSlet
  19. Seneskedehindebetændelse... 4 klamme ord i et.

    Numsehul og svømmepøl er også blandt mine hadeord.

    SvarSlet
  20. Årh den er god, den der seneskedehindebetændelse! Og jeg er med på de andre. Der er sådan lidt indelukket brakvand over dem. Føj!

    SvarSlet