12. jun. 2012

Jeg melder mig ud

Direktørbilen bliver holdt kunstigt i live.
Vi troede, den var helt død, og så var det bare ungerne, der havde tændt en lampe bagi, så den var drænet for saft. Men den lyder stadig som en traktor, og lille M råber KOM SÅ PRIAN, KOM SÅ PRIAN, hver gang, vi kører i den.
Det er i sig selv grund nok at til se sig om efter noget nyt.
Så det gør vi.
Vi blev forelsket i en gammel Opel Astra, stationcar. Med soltag.
Og noget rust i vangen. Vangen? Er det ikke en form for indhegning?
Køb den, sagde jeg.
Men B ville prutte og lade Hassan stege og spille fandango.
Han lærte mig, hvordan man skal veje hvert et ord, man siger eller skriver og presse citronen.
Han sendte nøje analyserede sms’er på nøje udvalgte tidspunkter.
Ned i pris?
Nej.
Stege. Vente. Analysere.
Ned i pris?
Nej. Nej. Nej.
Vi slog til alligevel.
Og B skulle bare lige ringe og aftale de praktiske ting, men så var det, at Hassan fortalte en lang historie om, at han havde en anden køber i baghånden, og han var forbi og prøvekøre den, men så kom han aldrig tilbage, og den bil, han havde efterladt hos Hassan var også stjålet.
B sagde, det var løgn.
Jeg sagde, hvorfor fanden skulle man lyve om det?
Dagen efter tvang B mig til at skrive en tjekke-sms til Hassan og spørge, om Opel Astraen stadig var til salg. Han svarede aldrig.
Så fandt vi en Ford Focus.
Den var B ude at kigge på i går.
Hos Henning.
Det var fint, alt var godt.
Noget rust i broen. Broen? Hvor fanden er broen? Er det bilens røv?
Køb den, sagde jeg.
Men så var der noget med Hennings kilometertæller, der var ny, men den talte ikke rigtigt, og den var startet forfra, og faktisk havde bilen kørt 16o.ooo før det, og så 8.ooo, men tælleren stod på 80.000, men det var ikke rigtigt.
B sagde, det var løgn.
Jeg sagde, hvorfor fanden skulle man lyve om det?
Nu står vi så her.
Uden andet end en Prian-bil, og jeg er forvirret.
Vange, bro og løgne.
Så er brugtvognsforhandlere alligevel nogle skidte typer.
Det har min far også altid sagt. ’Han ligner en brugtvognsforhandler’, sagde han nedladende om mænd med tilbagestrøget, gelé-fedtet hår og for korte bukser.
B synes, det er sjovt. 
Jeg gider ikke være med, når man ikke ved, om folk snyder og lyver.
Så nu er han min bil-bitch.
Min personlige shopper.
Så kan han hygge sig med Hassan og Henning og de andre mænd, der sparker dæk og spytter ned i motorrum, mens de lyver og krejler, så hår-geléen driver.

6 kommentarer:

  1. Ha ha ha...det kunne ikke være tættere på sandhenden:-) :-)
    TAK for dagens grin...
    Knus Malene

    PS. Jeg kender også nogle skumle brugtvognsforhandlere, som går med blå addidas tennissko (du ved, de der ruskinds agtige nogle med hvide striwer ned af siden) og som krejler med stjålne H2= strømper så det driver!!! Bare som en neben gescheft...de ER nogle skidte typer!! Jeg tror ikke det er et must med gele håret. Men det hjælper!)

    SvarSlet
    Svar
    1. HAHAHAHA! Tænk at sælge stjålne H20- strømper! Det er jo fantastisk!

      Slet
  2. Ja ha, den der brugtvognsforhandler var også fast indslag i mn barndom. Og jeg tror faktisk at de lyver så stærk som en hest kan rende (ka' du huske det udtryk..) - hvorfor de skulle lyve? For at sælge jer en ubrugelig bil der vil bryde sammen en uge efter I har betalt en ågerpris for et rustent vrag......

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, okay, pointe forstået. Det er mig, der er den godtroende! Jeg havde det godt på fornemmelsen. Men jeg synes bare, folk plejer at nedbryde mine fordomme, ikke puste så meget op under dem! Nu prøver vi med en forhandler. Eller B gør. Og jeg bakker op, for jeg tænker, at jeg kunne være rigtig god til at gøre livet surt for ham bagefter, hvis han lyver hurtigere end en hest kan rende. Et udtryk, der bliver brugt alt for sjældent.

      Slet
  3. Du! Jeg kender altså nogle rigtigt gode "Hasanner", der er helt legale. De er også mine mekanikere, for jeg gør det klart i brugte biler. De er 100% til at stole på og den bil vi har købt gennem dem senest er upåklagelig. Eneste minus er, at den er fra Vestegnen, har alufælge, tonede ruder og der står Sport på siden. Var lige noget jeg skulle sluge efter at have været Saab 900 ejer. Men hei! Det er en supergod bil og prisen var absolut overkommelig.

    Hasanerne er en kontakt jeg har arvet fra min nu afdøde far. De elskede ham og ville gøre alt for ham, fordi han hjalp dem, da de kom hertil som flygtninge fra Irak. De gør også alt for min bror og mig. Og for dem jeg henviser. Hvis du er interesseret i, at jeg videreformidler en kontakt, så send mig en mail på susanne@2hoveder.dk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har sendt dig en mail! VI kan bruge alt den bil-hjælp, vi kan bruge. Forleden var vi ude ved Netto-biler. Jeg tog med, selvom jeg har meldt mig ud. Da B sagde, at han kunne mærke, der var det og det galt med bilen efter en prøvekørsel, sagde manden: Ja, det opdager de fleste. !!!
      Det er sgu da røvhulsagtigt! Han havde endda lige siddet og reklameret med, hvor ærlig han bare var, men det var så åbenbart også løgn. Jesus Christ!
      Stik mig dine søde Hassaner!

      Slet