4. jun. 2012

Hamskifte

Min hud brænder og skaller, selvom det nærmest er efterår, og det er fordi, jeg har været henne hos en dame med hvid kittel og ubestemmelig accent. For lige pludselig, fredag, så jeg mig selv google ’pigmentfejl’ og ringe på et nummer og okay. Jeg kommer i morgen kl. 10 med flere tusind kroner kontant.
Jeg har overskæg.
Så er det sagt.
Et nougatbrunt, todelt overskæg er alt, hvad jeg ser, når jeg kigger mig i spejlet. Nogle gange glemmer jeg det. Andre gange er min hjerne overskægsformet, og jeg kan ikke slappe af, når jeg snakker med folk, fordi jeg tænker, at de tænker, at hvad fanden er det for et mærkeligt hudskæg. Har hun drukket kakao eller er hun i virkeligheden en mand, godt det ikke er mig. Hvorfor får hun ikke gjort noget ved det. Tænk at hun vil være det bekendt.
Det vil jeg heller ikke.
Det blev født samtidig med lille M, og jeg troede, det ville blegne, hvis jeg bare spartlede det med solcreme, men det er ikke blegnet, og lille M bliver tre år snart, og jeg gider det ikke mere. Jeg slår op med det, og det gør ondt. Det svier og min hud skaller, og lørdag kiggede mine børn på mig med væmmelse, og jeg måtte blive inden døre, fordi mit ansigt var smurt ind i en fedtet masse.
Du ser mærkelig ud, sagde lille M. Må man godt sige, det ligner, du har spist sand, sagde J.
Og jeg smilte stift og brændende.
Måske er der lava i masken, og måske er det derfor min mandag er ekstra mandagspikket.
Jeg fik en træls mail her til morgen, var alene hjemme med børnene, og min cykel var flad, og jeg skulle køre lille M ned til Hovedbanen, hvor mine forældre skulle hente hende. Undervejs var der en cyklist med neongul jakke og cykelhjelm, der råbte, at jeg skulle se mig ordentligt for, og så hørte jeg mig selv brøle STRÆBER, og mine kinder brændte, men helt ærligt. Behøver den jakke være så fornuftig-gul?
Og så kiggede jeg på lille M, der sad der på min flade cykel med rottehaler, solbriller og strutskørt.
I virkeligheden er hun et overskæg værd.
Det er hun.
Men jeg er også en kvinde, der fortjener et skægfrit ansigt.
Og nu må I virkelig have mig undskyldt, for jeg skal ud og smøre djævlens nougatbrune værk ind i gløder.

19 kommentarer:

  1. Jeg læste det som "jeg skrifter ham" - altså ham som i en dreng eller en mand (euwk), men det var ham, som i skind.
    Kroppen er en sær motherfucker ind i mellem - Jeg har fået krøller (af den krusede kussehårs-agtige slags) efter jeg fødte... men hellere det end overskæg, faktisk, så jeg håber den nougatfarvede creme virker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja kroppen er en bitch. Og det gav mig så vamle billeder af, at jeg skifter B, der ligger på et kæmpe puslebord, at jeg blev nødt til at skifte overskrift. Krøller er noget mere heldigt end skæg. Vær du glad for dem.

      Slet
    2. Ja, nu giver overskriften de rigtige associationer. Tak

      Slet
    3. PS: Jeg er vild med dit nye drømme-tiltag. Jeg lærer så utrolig meget af dig ind i drømmetydningens univers.

      Slet
    4. Ja, jeg synes også, jeg gør et virkelig grundigt stykke analysearbejde.

      Slet
  2. uh, det lyder som barske løjer du putter i ansigtet!
    Men forståelsen er stor, for jeg har selv døjet med pigment overskæg, og det helt uden at få en sød unge ud af det! 7-9-13 ser det ud at solens stråler ikke pisker det så heftigt frem i år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, altså lige nu ligner jeg en tomat med eksem. Jeg vidste ikke, man også kunne få de pletter uden at få en unge ud af det. Det er fanme da noget underligt noget!

      Slet
  3. For fanden, ovenpå alt det har du ikke fortjent en emsighætte i selvlysende betræk. Udstyrs fetichisterne er ALTID de værste og mest intolerante cyklister, hader dem, det varmer mit hjerte at du gav svinet en bredside! Nårh, med barn bagpå og flad cykel, hvor hjerteløs kan man være?

    Fik også selv (helt uden barnebonus) lige pludselig sindssyge pletter på kinderne for et par år siden. Første strejf af sol, og BANG, så sidder de der som om nogen har slukket cigaretter i ansigtet på mig. For helvede. Jeg skal åbenbart bare være glad for at de ikke sidder på overlæben. Endnu.

    Held og lykke med nougatinen. Og kram.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er fanme så emsige, de der gule helligfranse. Ville dog ønske, mine ord havde været tættere på en regulær bredside. Hvem råber 'stræber' nu til dags. maria 80 år. Eller 14.

      Held og lykke med dine brune venner også. Hvis nu det er en mirakelkur, jeg er på, skal jeg nok give det videre. Jeg vil ikke nævne navne, hvis det nu stinker og jeg kommer til at se endnu værre ud.

      Og kram til dig. Håber vi ses snart.

      Slet
  4. 1. Jeg har ikke lagt mærke til dit overskæg.

    2. Vender det ikke tilbage, selvom du får det fjernet? Jeg fik ætset/bleget et i tindingen for nogle år siden, og det holdt kun i 12 mdr.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1. Det har jeg simpelthen så svært ved at forstå. Der er flere, der har sagt det, og jeg tænker - det er da sødt. Men løgn. Måske var det, fordi du var fuld de gange, vi sås? Og det skal vi fanme snart igen. Ses.

      2. Det håber jeg kraftpetterpikkemig ikke. Jeg skal smøre mig med guld. Eller noget, der er lige så dyrt som. I op til et år. Så hvis effekten kun holder et år, ruller jeg hende den hvidkitlede i tjære. Så kan hun selv se, hvordan det er.

      Slet
  5. damm en skidt dag, håber den bliver bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Eller lidt skidt. Men så var der hende med rottehaler, solbriller og strutskørt. Så bliver det aldrig helt slemt. Men mit ansigt hænger endnu mere i laser nu. Jeg er spændt på, hvordan mit næste lag ser ud. Måske er jeg en mand.

      Slet
    2. Ah mon dog.God bedring!

      Slet
  6. Trine B6/04/2012

    Hej Maria
    Har næsten lige fundet din blog - og jeg morer mig stort - men ikke af chokoladeoverskæg - for sådan et kæmper jeg også med. Fik mit af et kort forbrug af p-piller - havde ellers klaret tre graviditeter uden. Er indsmurt i solcreme af kolosal faktor fra det sekund solen begynder at varme. Har brug noget clinique med et sært navn - og det har faktisk hjulpet. Lidt. Er spændt på at høre, hvad kulør din overlæbe får, når den heler igen. Ønsker dig stort held og lykke :-) Og tak for blog ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine og velkommen til maskinrummet. Chokoladeoverskæg er lede og kan ikke være det bekendt. Jeg gi'r en opdatering, når jeg ved om mit lille smertehelvede bærer frugt. Hvis det ikke gør, bliver jeg nødt til at slå nogen. Hårdt.

      Slet
  7. Jeg er med i nougat-creme-klubben.
    Men vær du glad for du KUN har et lille overskæg.
    Min 3. graviditet (for 4½år siden!) tilførte mit ansigt pletter som er en leopard værdig altså. Virkelig virkelig virkelig ucharmerende. INKLUSIV overskæg :( Det er også ligesom blevet værre og værre år efter år.

    Så jeg var også hos damen med accent sidste lørdag faktisk, og smører mig nu 3 gange dagligt med flydende saltsyre! Sådan føles det ihvertfald, og jeg er rød og varm..
    Jeg forventer selvfølgelig at få en hud som en barnerumpe, med fin og ensartet kulør. Det mangler eddermame bare til den pris.
    Damen fik mig jo prakket både dit og dat og ekstra creme på nakken.Jeg nævner ingen pris, men av. - og jeg vil da også MEGET hellere have fin ansigtskulør end en uge på mallorca. Jeg kan jo alligevel ikke tåle solen!

    Held og lykke til os, og vores afskallende ansigter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, hvor dejligt at høre, at der er andre, der er hoppet på vognen. Jeg synes faktisk, jeg kan se det lysner. Lad os lige snakkes ved, for hvis det ikke virker, så bliver jeg rasende med alle de penge. Så skriver vi vrede breve, ikke?

      Slet
    2. Vi skriver SÅ vrede breve hvis det ikke virker!

      Jeg har været på den i 6 dage nu, og er kommet til at pille lidt i en løs afskalning på overlæben.. Det vil jeg gerne advare imod, da jeg efterfølgende fik et lille sår, IKKE charmerende øv.

      Slet