6. jun. 2012

Rævgaf

Kender du det, når man i et splitsekund bliver sig selv som barn? Det kan være måden, man løber på i netop det øjeblik, og man kigger på sine fødder og forventer at se en fornuftig rap-sandal i størrelse 29, og så er det bare den sædvanlige størrelse 38. Men man er lidt lykkelig, fordi man fik lov til at rejse tilbage i tiden, og fordi man kan mærke, at man på en måde stadig er den samme. Og at man trods alt holder ret meget af sig selv og sin historie.
Da jeg var barn på Als, sagde jeg rævgaf. Det betyder røvhul på sønderjysk, et sprog jeg ikke mestrer andet end den beskidte yderkant af.
Sig det med et rullende r og bliv længe i f-lyden. Rrrrævgaffff.
Huld kæft dit rævgaf.
Sig det hurtigt og spyttende.
Rævgaf.
Rævgaffff, sagde J med københavnsk accent, da han så en udstoppet ræv, der netop var flyttet ind i et vindue på hans skole. Og i det lille splitsekund var jeg Maria syv år, og han var med på tur i min barndom, og vi var jævnaldrende og fnisende venner, og det var fanme lige før, jeg fik tårer i øjnene.
På grund af et lille og yderst upoetisk ord.
Det var så fint et ræv-gaf-øjeblik.
I går var vi i Tivoli, og lille M var i et virkelig surt humør. Hun skældte og smældte og snakkede grimt med rynker i panden og hævet stemme. Og så lavede hun også en virkelig ildelugtende lort, mens drengene var ude at sejle, så jeg måtte tage den. Stående. Mens hun lå i klapvognen og spillede fandango, og folk gik forbi og kunne se lidt for meget, selvom jeg forsøgte at dække med mine ben.
Denne yderst upoetiske situation valgte hun at akkompagnere med høj skrålesang.
Teksten var: RÆVGAAAAF RÆVGAAAAAF RÆVGAAAAAAAAAAAAAF.
Ikke så fint et ræv-gaf-øjeblik.
Det gjorde intet godt for mig.

12 kommentarer:

  1. ha ha ha ha ha.... men det er altså også det mest fantastiske ord!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Man kan både bruge det hvislende og stille, og rasende frådende. Ordet,der kan alt.

      Slet
  2. Michael6/06/2012

    Hæ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhæ. Eller. Det ville du nok ikke sige, hvis du så den lille vamle der i klapvognen!

      Slet
  3. Fantastiske øjebliksbilleder fra dit liv. Tak fordi du deler!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, fordi du læser!

      Slet
  4. Rævgaff... Vupti et nyt ord i min ordbog!!
    Tak :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak, det ligger godt i munden ikke?

      Slet
  5. Gufordemme åda!
    Eller Ravhul, som min sønderjyske mormor med tysk accent siger.

    SvarSlet
    Svar
    1. HAHAHA, jeg kan høre det for mig. Med ekstra hårdt r.

      Slet
  6. Anonym6/06/2012

    '...et sprog jeg ikke mestrer andet end den beskidte yderkant af...'
    Eijh, altså Maria, jeg får gåsehud over hvor godt og fint og skarpt du beskriver alting.
    Og hold nu kæft, hvor skal jeg bare til at sige 'Rrrrrrævgaf' til alt og alle der ikke huer mig! :-D
    Tak for den!

    Kh
    Lene K

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød, Lene. Og ja - sig rævgaff til alle! Det gør jeg også.

      Slet