15. aug. 2012

Ponyo


Har du set Ponyo på klippen ved havet? Det er en tegnefilm af Hayao Miyazaki, en lidt syret udgave af 'den lille havfrue', og jeg har set den rigtig, rigtig mange gange.
Lille M ser kun tv og film, når hun sover indvendig. Som et terminalsted inden søvnen. Hun vil hellere tusse rundt i hjørnerne og sidde og hviske til dukker og bamser og pakke dem ind i tæpper og brøle på flere riskiks.
Men med Ponyo er det noget andet.
Den vil hun gerne se, og hun sidder helt stille og opslugt.
Sidste gang vi så den, tudbrølede hun, og så fik jeg også en lille tåre i øjenkrogen, fordi jeg syntes, det var så fint, at hun kunne græde over en film.
Det mærkelige er, at hun minder mere og mere om Ponyo.
Det var B, der opdagede det.
Vi havde længe snakket om, at lille M løber ret mærkværdigt. Med skuldrene trukket let op og nogle ubestemmelige små bevægelser i benene, før de former sig til skridt.
"Nu ved jeg det. Hun løber ligesom Ponyo", sagde B, og det er rigtigt.
Temmelig tit kommer Ponyos ord ud af hendes mund:
"Ponyo vil være et menneske!", råber hun ud af det blå.
Eller: "Ponyo vil have skinke!"
Hun spiser helst skinke på sine madder, og nu er hendes egne også ord begyndt at lyde som Ponyos. Sådan en lidt råbeagtig stakato.
Heldigvis er Ponyo sød, så vi er sluppet billigt denne gang.
Men hun får aldrig, aldrig lov til at se Chuckie, eller Exorcisten eller, hvad de hedder alle de film, der er uhyggelig, og som jeg aldrig har turdet se.
Eller Olsen Banden. Jeg orker virkelig ikke at bo sammen med Yvonne.
Eller Mister Bean, jeg bliver træt ved tanken.
Der bliver nødt til at være skarp censur på, hvilke film, hun får lov at kaste sin kærlighed på.






14 kommentarer:

  1. Men Ponyo er også bedårende! Min knægt eeeeelsker også Ponyo. Og jeg elsker at se den med ham. Han bliver helt salig og opslugt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Ponyo er netop bedårende. Lille M græder, når Soske ikke kan finde sin mor, og bilen bare holder der helt tom. Hvis jeg skal være helt ærlig græder jeg også en lillesmule ægte.

      Slet
    2. Det er også et skrækkeligt øjeblik! Vi græder også lidt, da Ponyo ikke længere er pige, men vender tilbage til original figur...

      Slet
  2. Ja ja ja!! Fantastisk film - og min datter gør det osse!! Hun er udover Ponyo også glad for Totoro filmen, og har flere gange svaret mig, "Ja, frue" - som taget ud af filmen :-)

    SvarSlet
  3. Måske man skulle give Miyazaki en chance til? Jeg var godt nok ikke særlig imponeret over Totoro. Men Ponyo lyder sød!;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske det er en smagssag? Jeg elsker Totoro. Men Ponyo er på en måde mere magisk, mere fin.

      Slet
  4. Yndlings film, de der i snakker om lige nu.
    Jeg har fået totoro vanter i fødelsdagsgave, som min veninde er ved at strikke til mig. , 34 årige KAN gå men børnevanter, uden tvivl. Får mig næsten til at glæde mig til koldere tidere!

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh. Hvis jeg kunne strikke, skulle lille M have sådan nogen. Men så igen. Jeg ville sikkert komme til at vaske dem i vaskemaskinen, og så ville jeg tude af raseri.

      Slet
  5. Jeg elsker Ponyo... og det gør Max også... hurra for det... først var det Totoro, så Kiki, den lille heks, så Ponyo... Chihiro og Heksene og Det levende Slot...

    Favoritten er helt klart Det Levende Slot... jeg tror vi har set den 500 gange... og Totoro... (den havde jeg før vi fik børn... ja jeg havde også Det Levende Slot og Chihiro og Heksene)
    Og jeg vræler hvor gang vi ser filmene...alle sammen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh. Må gense. Der er oversat en ny, har du set den? Noget med Puta, hvilket jo betyder luder på spansk. Det kan kun være godt.

      Slet
    2. den vil jeg se!!

      Der var Prinsesse Mononoke på Ramasjang den anden dag... den var også god...

      Slet
  6. Fantastisk at have et barn der løber som Ponyo!
    Elsker også den film, og Totoro også. Mine børn har nok set Totoro 500 gange, og plagede sig til at mindstebarnet måtte hedde "Mei" til mellemnavn - som i Totoro.

    SvarSlet
  7. Og Arrietty er OGSÅ fantastisk...

    SvarSlet