1. okt. 2012

Føj

Jeg ved godt, at jeg hører til blandt de sarteste af alle sarte mennesker. F.eks. var jeg ved at kaste lidt op i munden i lørdags, hvor B udhulede et græskar og sagde, at det var sjovt, som det egentlig lignede det indvendige af en næse. Med alle de der klumper og frynser.
Jeg ved også godt, at jeg sikkert var ligeså klam selv.
Men det piner mig, at mine børn, som jeg er så forelsket i og som har så fine, bløde kinder, skal være så ufatteligt klamme. Jeg elsker deres selskab, men det ulækre er en hage, og jeg glæder mig virkelig til de begynder at opføre sig som civiliserede mennesker. Til de lærer kunsten ’hygiejne’ og almindelig god opførsel.
Tænk, hvis ens kollega var forkølet, og hun så gjorde som lille M, når hun ikke gad pudse sin næse: Bare lige tørre snotsneglen *væk* med hånden, så der samler sig et størknet, netagtigt spor på kinden, som NOGEN så senere må bløde op med en varm klud? Hun ville jo blive fyret på stedet.
Eller tænk, hvis man så et voksent menneske tage sin tandbørste og plaske den ned i tandbørstevandet i vasken, gnide den rundt på vaskens kanter og så bagefter sutte på den!?
Det gjorde J i går morges, og jeg får det stadig fysisk dårligt ved tanken.
Senere var vi på Stevns, jeg elsker ture ud i det blå, og lille M og jeg sad og krammede og tegnede med kridt på sten, og jeg følte mig som den heldigste i verden. Indtil hun sked i den ble, hun for helvede aldrig kommer til at smide. Så lagde vi hende på mit tørklæde og gik i gang med det vamle arbejde. Stinkende brun-tynd klamhed op af ryg, på hendes bukser og naturligvis – på mit tørklæde.
Bagefter måtte jeg gå med den lille ildelugtende pose op af de 100 trapper til skraldespanden.
For slet ikke helt generelt at snakke om mælkeskæg, vamle gnatterier i sofaen, bananspor i vores uld-lænestol. Og så deres lugt. Når vi kommer ind i deres værelse om aftenen for at se til dem, lugter der af en blanding mellem ræv og frikadelle.
Jeg synes faktisk godt, man kunne få et klamhedstillæg fra kommunen.

9 kommentarer:

  1. Uf, jeg genkender fra de kære nevøer.
    Jeg synes det er så klammo.
    Børn burde blive desinficereret et par gange om dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg dypper mine i klorin. Det er derfor min søn er så lys i huden.

      Slet
    2. Gud, eller Maria, hvor smart!

      Slet
  2. Åh nej, nu skræmmer du mig.

    Jeg har verdens laveste klamhedsgrænse og var ved at kaste op bare af dit indlæg. Jeg troede bare, det var noget andet, når det var ens egne børn?!?!? Please sig det er bare lidt nemmere med eget afkom med andres (selvom man elsker dem)?!

    SvarSlet
    Svar
    1. Bare rolig. Det ER nemmere, når det er ens egne børn, fordi man er så forelsket og besat af at kysse deres bløde kinder, de minutter, de ikke er klamme. Jeg kaster ikke direkte op af mine egne. Det har jeg gjort af flere andre. Hvis det var lige så klamt med egne børn, ville jeg have ekstremt dårlige tænder. Og være tynd som et siv.

      Slet
  3. Phew! Så nøjes jeg bare med gagreflekserne, når jeg engang får mine egne. TAK!

    SvarSlet
  4. Ha ha, ja jeg har lige nu en forkølet 2årig med øjenbetændelse - og i dag tænkte jeg, at det alligevel er utroligt så klam hun kan være og jeg stadig synes hun er verdens lækreste unge!

    Og tak for en skøn og underholdende blog!

    Jonna

    SvarSlet
  5. Hahaha ja, en blanding mellem ræv og frikadelle, den har du ramt lige på kornet.
    Kh firbørnsmor

    SvarSlet
  6. Virkelig sjovt skrevet.
    Jeg er ret hård til det der med klamhed - kan faktisk klare det meste - og det er da også mig som klarer alt det klamme herhjemme (inkl. mus, edderkopper og at indfange hvepse (nej, ikke klamt, men farligt)). Men da der gik hul på den byld min hund havde på ryggen, og der flød ildelugtende materie og betændelse og blod ud på gulvet og hans pels, da måtte brækreflekserne lige op og vende en tur. FØJ det var klamt!
    ... dog ikke klammere end at jeg ofte piller såret af når det sidder løst igen ...
    Lene
    Og tak for en skøn blog som er den eneste jeg læser hvor jeg rent faktisk griner med lyd på undervejs ;o)

    SvarSlet