8. okt. 2012

Skilsmisse


Jeg ved måske - måske ikke -  hvad der er katalysator for mine skilsmissedrømme, der dukker op fire eller fem gange om året. Jeg vågner altid op og er rystet og siden lettet over, at det bare er en drøm. 
Det er altid mig, der har været helt forkert, og nu har B simpelthen fået nok, og så er han helt hård og bestemt og vil ikke høre tale om noget som helst. Han griner endda hånligt af mig. Og så ender jeg altid med at skulle flytte tilbage til min Østerbro-singlelejlighed på 33 m2 uden gulvlister, og jeg forstår aldrig rigtig, hvad der sker, kun at intet er til diskussion, og at han er ikke ked af det overhovedet.
Det føles lidt som en henrettelse.
Men så vågner jeg, og så ligger han der ved siden af og sover tungt, og så tvinger jeg hans arm rundt om mig og bliver mig selv igen.
Senere tænker jeg, at jeg håber, jeg reagerer stærkere og mere værdigt, hvis det nogensinde (Nej tak) sker i virkeligheden.
Ikke som en lille bange pige, hvis hele liv afhænger så meget af en mand. En vigtig mand, men alligevel.
For selvom det er min største skræk, så ved jeg, at man altid vil klare det på en eller anden måde. Fordi man skal og fordi, der altid er håb og fremtidsfornemmelser i selv den sorteste situation.
Og fordi, jeg kan se det. På dem, jeg kender, der har været der i virkeligheden.
De bliver revet itu og får væltet læs og lemmer, men de finder altid en ukendt styrke frem og formulerer positive tanker, der baner vejen for alt det nye.
Det gør mig tryg i efterdønningerne fra mit værste mareridt. 

10 kommentarer:

  1. Ved du hvad! Den slags drømme har jeg også. Og har haft dem on going - altså ikke hele tiden, men en gang i mellem - i alle de 28 år jeg har været sammen med min bff. (Ja, undskyld, men vi mødte hinanden som meget, meget unge og der var lissom aldrig en rigtig seriøs grund til at råbe Stop!) Men drømmene...du, de dukker op en gang i mellem i forskellige varianter og faktisk udvikler de sig efterhånden som tidens tand bider i mig. Jeg har valgt at se dem på den måde, at jeg egentlig godt kan selv, og egentlig helst ikke vil ændre på noget, men lige tester efter mentalt. Og hvilken lettelse hver gang at vågne op og se, at den jeg elsker ligger lige ved siden af mig og er helt almindelig og MIN.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min er også en slags bff, og jeg vil så utrolig nødig af med ham, så jeg elsker også at vågne op og se ham ligge der.

      Slet
  2. Jeg melder mig også - har nøjagtig de samme drømme. Bortset fra, at min mand som regel er en røv af format i drømmene og finder en anden, svigter mig totalt og er skide ligeglad...det ender faktisk ofte med (nu lyder det som om det er tit jeg drømmer det...det er det ikke, bare engang imellem!) at jeg vil tæve ham i drømmen. Sådan rigtigt, bare hamre løs og gi ham sådan et tryk 16 lige i smasken. Og hvad sker der - lige i det, jeg i drømmen, samler alle kræfter, al min vrede og vil SLÅ...så sker der ik en skid...intet...alt bliver slowmotion og jeg bliver endnu mere vred. Og det er lidt frustrerende at min drøm tager den retning, for når jeg så vågner, så er jeg stadig lidt sur på ham. Også selvom han ikke rigtigt har gjort noget, ud over at ligge og snorke ved siden af.

    Tænker, at jeg helst ikke vil have en psykolog til at analysere mine drømme, er ikke sikker på at jeg vil være begejstret for udfaldet:-)

    Men kan sagtens se, at det handler om frygten for at blive svigtet...har for nyligt fået lavet en test i forhold til en NLP coach, som kunne placere mig i et anagram, hvor jeg blev "hjælperen" - den som oftest sætter andres behov før ens egne. Og den hvis største frygt er ikke at være elsket. At blive svigtet.

    Så det hænger nok meget godt sammen med min drøm. Sådan her mit i min egen drømme-psyko-analyse :-)

    Shit det blev langhåret:-)

    Kh. Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tør heller ikke analysere mine og sammenholde med tidligere svigt og lalalalal, jeg holder mig for ørerne. Men NOGEN kunne nok få noget ud af, at det altid er MIN skyld i drømmene, pyt med det.

      Slet
  3. Dagen før min kæreste kom hjem fra sin første interrailtur havde jeg en meget livagtig drøm, hvor jeg hentede ham ved toget og han introducerede mig for sin nye kæreste: En storbarmet blondine. Jeg var SÅ lettet da jeg vågnede. Hader mareridt. Hader!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg også. De forurener somme tider hele dagen.

      Slet
  4. Jeg drømmer også tit, at jeg skrider fra min mand og finder mig en ny. Men det mærkelige i mine drømme er, at det altid går op for mig i drømmen, at det var et virkelig dårligt valg og at jeg har begået en kæmpe fejltagelse. Lettelsen er derfor stor, når jeg vågner og ser, at det kun var i drømmen, jeg var en nar (lige på det område i hvert fald, ellers går det fint med det i hverdagen).

    SvarSlet
    Svar
    1. Aha, den omvendte af mig. Men gid, mine drømme endte med, at B kom kravlende tilbage og undskyldte, det må jeg arbejde lidt på.

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Samme drøm, samme reaktion. Og tilbage i den lille lejlighed på Østerbro. Dog på 55 m2. Men med utætte ruder, deletoilet på bagtrappen og fællesbad i kælderen.

    SvarSlet