26. dec. 2012

Julen er et underligt landskab

Julen er et gitter. Et landskab, vi møjsommeligt bygger og presser os selv ind i. Pejlemærkerne er de rette nødder i den rette skål. Den rette måde at aflevere gaver på den 23. Den rette magi den 24. Jeg troede, det ville blive et kvælende gitter i år, et kvalmende fængsel med fare for familieintriger og lyst til kodyl druk.
Men sådan blev det ikke.
Det blev ægte jul.
Gitteret var lavet af blød lametta.
Og jeg var blød som smør.
Jeg købte sågar julemusik, som vi hørte i bilen på vej ud til min søster den 23., hvor det sneede fint, og vi fik afleveret gaver og givet kram.
Den 24. var fin og blød og hele dagen var drengene i køkkenet, og børnene var nuttede.
Lige inden aftensmaden skulle jeg i grønthandleren for at købe lys og smør. Der var en pige, der havde købt for 60 kroner rødkål, men hun havde glemt koden til sit kort og blev helt febrilsk. Så splejsede vi andre til hendes varer.
Jamen, det er da ægte jul!
Måske er julen ikke bare et gitter, et syntetisk landskab.
Måske er den en ægte lyst til at være god.
Sådan føltes det i hvert fald lige der i grønthandleren.
Og middagen.
Den sovs glemmer jeg sent.
Og J var nærmest som en fuld mand og sad og sagde utroligt højt: Ved I, hvad jeg elsker mest ved julen? (Trommehvirvel:) At være sammen med min familie. Ved I, hvad jeg bedst kan lide ved det her mad? (Trommehvirvel:) Det hele.
Gaverne var fine.
Ungerne fik lego og strutskørter og batman og barbapapa.
Jeg fik en kikkert, så J og jeg bedre kan udspionere den underlige mand på den anden side af gaden.
Ved midnat sprang boblen.
J græd og lille M skreg, at hun var fandme ikke træt, og jeg lagde mig med hende i min seng. Hun var fedtet og lugtede sødt af chokolade, og lige der følte jeg mig helt julelykkelig.
I går stenede vi på den helt rigtige måde.
I dag var vi til den hyggeligste julefrokost.
På et fritidshjem på Christiania.
Der hang en navneliste.
Et af børnene hed Rythm.
Onkel M spillede guitar til et Rolling Stones nummer, kusine A sang og J spillede tromme.
Jamen, det er da ægte jul!
Jeg er virkelig taknemmelig for årets julelandskab.
Det er slet ikke altid, alting står på de helt rigtige pladser.

5 kommentarer:

  1. God bless us everyone!!! Dejligt indlæg. Glædelig jul fra en fan.
    -Cille N

    SvarSlet
  2. Mys mys mys! Sikke et dejligt varmt indlæg! Jeg blev som lille M da klokken blev 23!

    SvarSlet
  3. Skønt at høre og glædelig jul herfra

    SvarSlet
  4. Fantastisk opløftende indlæg! Juleglæden findes :-)

    SvarSlet
  5. Tak. Du er fandme bare så go, Maria.

    Rigtig godt nytår.

    Kh
    Lene K

    SvarSlet