13. jan. 2013

I morgen strammer vi garnet

Nogle gange er søndag lidt en slap ringmuskel. Som om alting bare får lov til at flyde frit.
Jeg tog først tøj på kl. 12, da jeg skulle på vaskeri, fordi vores vaskemaskine er i stykker. Så stod jeg der og proppede ting i centrifugen, mens jeg fik en peptalk fra min søster, som jeg havde bestilt pr. sms. Begge dele skød mig tilbage til mine unge dage på Østerbro, hvor jeg altid først vaskede, når der kun var de allermest ubehagelige g-strengstrusser og lidt for gamle kjoler tilbage i skufferne.

Børnene hoster og snotter. Det er den ENESTE grund til, at vi ikke har været uden for en dør i dag.
Lille M og jeg sov endda også til middag. Men først læste jeg en bog for hende om en lillesøster og en storesøster, der hele tiden konkurrerer. Til sidste siger faren:

"I skal jo være forskellige. Du er bedst til at være Teresia, og Emilia er bedst til at være Emilia. Mor og jeg er jo også gode til forskellige ting."

Ekstremt pædagogisk.
Men jeg fik en tåre i øjenkrogen. Fordi jeg syntes, det var noget af det sværeste ved at være søstre, da jeg var barn. At vi altid blev sammenlignet, at jeg altid følte mig ringere end min søster og var sikker på, at mine forældre elskede hende højest. Og fordi jeg kan se det samme mønster hos mine børn nu.
Så fortalte jeg lille M om, da hun blev født.
Så tudede jeg lidt igen.
Det er det, jeg siger.
Slapt røvhul.
Og en knivspids pms, måske.

Nu sidder børnene og koger i badekarret.
Med riddere, kageforme og snotnæser.
B står og laver kyllingen klar.
Han masserer den med smør, hvidløg, citron og inderlig kød-kærlighed.
Lige før hørte jeg ham sige til den:
"Så er du ready to rock 'n' roll"
Det var tæt på, han gav den et lille kærligt smæk med på vejen.
Nu står han og kigger bekymret til den i ovnen.

Intet er for underligt til søndag.

3 kommentarer:

  1. Hos os er det mig, der sover, sover og sover! Sovet til 14.30, syg, feber og selvmeliddenhed, måske derfor jeg bliver berørt af dit indlæg. Jeg har to små brødre, som har været dejlige, sjove og pisse irriterende. Men jeg savner den alder, hvor vi kørte på crosser på en hjemmelavet bane i haven, snittede grene til bue og pil, legede med barbiedukker.
    Vaskeri har jeg aldrig prøvet, men i min boligblok er der vaskeri i kælderen og det er en udfordring!

    SvarSlet
  2. Hahaha, hvor er B skøn. Godt med kærlighed til kødet. Og tak for et godt søndags-grin.

    SvarSlet
  3. Helt på bølgelængde med B. Jeg masserede en culotte i fredags

    SvarSlet