9. jan. 2013

Job

Når jeg tænker over det, har jeg jo altid arbejdet frem mod at have et job, fordi det gør man. Det skal man. Det vil man, fordi man vil bruge sig selv til noget.
Ikke, at jeg skænkede det mange tanker i gymnasiet.
Lidt mere på universitetet.
Men det var jo først i selve jobbet, at jeg fandt ud af, hvad et job er.
Det er en tilstand, et forhold som jeg på et vist niveau tillægger lige så meget værdi, betydning og drama som et kærlighedsforhold.
Somme tider er jeg fyr og flamme, somme tider er jeg mere slæbende i mit tempo.
Somme tider føler jeg, at jeg kan udfolde hele min personlighed og alle mine kompetencer i jobbet, andre gange er jeg mere frustreret og indeklemt.
B siger, han tror jeg lægger alt for meget i, hvad et job er. Tænker for mange meta-tanker.
Det samme gør sig vel egentlig gældende i forhold til hans og min relation.
Han er i det, færdig arbejde, jeg spekulerer og problematiserer og vender og drejer.
Et job er altså noget, man tager på sig og til sig i forlængelse af den person, man er.
Jeg har været i et forhold med mit job i over seks år.
Det tog min mødom.
Vi har udviklet os undervejs.
Vi hænger tæt sammen, men hænger måske også lidt i hængslerne.
Jeg på min side, kan da godt skæve lidt efter andre, flirte lige vel meget på kanten til utroskab, trænge til nyt kød.
Men jeg går samtidig med en lille angst om, at jobbet slår op med mig.
For det sker hele tiden omkring mig.
I går slog min venindes job f.eks. op med hende.
Det var et hårdt slag.
Heldigvis var hun selv temmelig træt af forholdet, men hun ville jo hellere selv slå op end at blive valgt fra.
Nu er det tid til, at vi veninder rotter os sammen og hjælper hende med at finde ud af, hvilken type, hun skal gå efter næste gang.
Han kan rende og hoppe, det er hans tab, er det, tænker jeg og tæller på fingre, hvor mange jeg egentlig kender, der er blevet fyret inden for det sidste år.
8

3 kommentarer:

  1. Her har jeg gået og skammet mig over, at jeg altid involverer mig i mit job, på samme måde som du beskriver. Jeg har fået at vide, at det ikke er okay, og at alt andet er vigtigere end et job. Hvor er det befriende at "møde" en som har samme opfattelse af tingene som mig!

    SvarSlet
  2. Jeg involverer mig også helt vildt meget når jeg har et job. Det har jeg ikke lige nu, men jeg har en praktikplads og er her, tredje dag jeg skulle derhen, sygemeldt. Det er så surt og jeg ligger bare og vrider mig at dårlig samvittighed. Relation etableret.

    SvarSlet
  3. 8. Scheisse. Jeg håber ikke dit slår op.

    SvarSlet