12. apr. 2013

Det handler utrolig meget om, at jeg ikke gider

Her den anden dag havde jeg sådan en morgen, hvor jeg rigtig frisk fik lille M med ud af døren i god tid. Overskudsagtigt snakkede jeg med min lille datter, jeg havde den der følelse af, at jeg kørte i olie. Dingdong og tjek på tingene og lige spontant hen og pumpe cyklen ved sådan en automat, der koster en krone.
Hvor tager det lang tid, sagde lille M, mens al luften fes ud af dækket, og jeg stod der helt fedtet ind i min selvfedsolie, der ligesom ikke længere fungerede som glidebane.

Helt svedig med flad cykel hjem i gården, ringe høneagtigt til B, kunne ikke finde bilnøgle, hvor pumpe lå, måtte hidkalde min ridder på sin sorte cykel. Han havde en underlig flad mund, da han kom kørende. Lidt Kaj-agtig. Lidt undertrykt latterbrøl, og sammen gik vi - i tavshed - hen til 1-kronerspumpen- og han spurgte:
-Hvorfor har du skruet på ventilen?
Jeg svarede:
-Det skal man jo - for at luften kan komme ind (er du dum eller hvad?).
Han kiggede på mig.
Sagde, mens han klappede stavelserne for sin retarderede kæreste:
-Definitionen på en ventil er, at man kan få noget ind uden, at noget kommer ud.
Han så ud som om, jeg havde sagt, at jeg aldrig havde set en frysepose.
-Jamen, sagde jeg.
-Jeg synes bare, jeg engang lærte, at man skulle skrue på den.

Så var det hele min cykelpumpehistorik viste sig for mig.
Jeg husker i 7.klasse, hvor min cykel var flad, og en dreng fra klassen kom forbi, og jeg kiggede på ham og smilede og spurgte, om han gad at pumpe den.
Jeg ved ikke, om jeg nogensinde har pumpet en cykel.

Det handler utroligt meget om, at jeg ikke gider.

Jeg kan da godt se, at det i visse situationer er et handicap og, at det får mig til at fremstå utrolig latterlig i benævnte situation, der heller ikke ligefrem gjorde mig stolt.
Men jeg orker simpelthen ikke stå der med en pumpe og feschfesch, mens jeg sveder, og jeg kan aldrig se en ende på sådan et projekt. Det er som om, jeg er lidt i helvede, som om et minut bliver til en time. 
Mens det er et snuptag for B.

Det samme gælder alt, der har med søm, skruer og boremaskiner at gøre. 
Jeg.Gider.Ikke.
Det gør mig hidsig. 
B gider måske heller ikke helt vildt, men vi ved godt begge to, at han gider mest og, at det færdige resultat bliver bedre, når det er ham. 
At der bliver mindre råben undervejs.

Til gengæld ved vi også, at det er bedst, at jeg står for forældreintra, skrivning af fødselsdagskort, indkøb af børnetøj. 
Mens planterne ville dø, hvis de var min opgave. 
Ungerne ville ikke blive klippet, hvis det var ham. 
Vi ville vaske tøj utroligt sjældent, hvis det var mit projekt. 
Ingen ville nogensinde spille spil med ungerne, hvis det var hans gebet.

Jeg har det virkelig fint med det. 
Faktisk synes jeg, det er smukt.
Fine små kærlighedserklæringer.
Jeg gør det, du ikke gider, så gør du det, jeg ikke gider.
Det er kammeratskab i yndigste potens.

Det er selvfølgelig ikke så godt, hvis jeg en dag skal bo alene.
Men for fanden, der er jo altid en eller anden mand i nærheden med en cykelpumpe.

14 kommentarer:

  1. Spot on! Man skal gøre det, man er bedst til.
    Og til det sidste - hvisogkunHVISnu: Cykelsmed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg min Viggo. For hvis det er noget, jeg absoLUT ikke gider nogensinde i mit liv, så er det også: at lappe en cykel. Mit liv er simpelthen for kort til den slags absurde arbejde med vand i baljer og lim, der altid er for gammelt. NEJ!

      Slet
  2. Min kæreste spørger hver gang han skifter hjul (dæk?) på bilen, om jeg "ikke vil ud og se, hvordan man gør, hvis jeg engang skulle punktere?" Øh nej. Det gider jeg ikke. Hvis det ulykkelige engang skulle ske, ringer jeg bare til min faaaaaar. Bum.

    SvarSlet
    Svar
    1. HAHAHAHAHA! Og hvis du gik med for ar 'se', ville du holde koncentrationen i ca tre minutter.....

      Slet
  3. Camilla4/12/2013

    Det der med ventilen... Det opklarer en hel del for mig. Mon man engang skulle skrue på den (for det har jeg altså også lært)? - Og så har dem med pumpesnilde bare glemt at fortælle os andre, da der kom nye regler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg simpelthen så glad for, at du skriver. Trods alt. For det sad virkelig i mine fingre som barnelærdom, og så var det helt forkert. Det fik mig alligevel til at ryste lidt i min grundvold. NOGEN har ændret reglerne uden at fortælle os det! Det er sgu da det, der er sket!

      Slet
    2. Anonym4/12/2013

      Jeg er også SLEMT glad for dagens informative indlæg, så jeg aldrig mere skal sparke mursten når jeg skruer på lortet før jeg pumper.

      :)

      Slet
    3. I rigtig gamle dage var der små låg på ventilerne, der skulle skrues af, inden man kunne pumpe.

      ... ikke at jeg nogen sinde har gjort at andet end at holde låget og kigge på far/ven/mand pumpe.

      Slet
  4. Jeg anede altså heller ikke det med ventilen. Plejer at afstøde min cykel, hvis den punkterer, indtil den bliver stjållet og det er okay at købe en ny.

    SvarSlet
  5. Ha ha. Havde helt samme opfattelse af af ventilen lige skulle af, inden man pumpede. Ligesom dig, har jeg også altid skreget på nærmeste mandfolk:)
    Og jeg gider heller ikke. Men tror faktisk vi gør de der mænd en tjeneste. Så kan de jo føle sig utrolige maskuline i det her "pikløse" samfund ( citat Blachman), og hvor skønt er det lige..Der er orden i tingene.

    SvarSlet
  6. Tjaee
    ... og hvorfor laver man egentligt alle de mange løkker på strikkepindene, når man alligevel ender med at tage dem af ;-)

    Iøvrigt nægter jeg at tro på, at I (kære "pikløse")ikke véd, at det kun er støvhætten på ventilen, der skal skrues af, inden man pumper.

    SvarSlet
  7. nogle af os ved det godt..

    blev nådesløst "handy opdraget" ;)

    SvarSlet