17. maj 2013

Lommeuld #3

1
Man er stærkere om sommeren. Eller jeg er stærkere om sommeren. Inde i hovedet. Jeg smiler mere, og fordi jeg er typen, der komplicerer tingene, bliver jeg altid en lillebittesmule blå på de første sommerdage, eller bare i en minimal lomme af dem, fordi jeg tænker, at jeg måske ville være et lykkeligere menneske i et land uden lange vintre.
Bortset fra det, er der flaksende sommerfulgte i mit hoved, og i går blev vi bare og spiste på Skydebanen. Fordi vi kunne. Da vi kom hjem måtte jeg sætte børnene i blød, fordi de havde sommerskorper af jord, blod og tis på deres solduftende lemmer.
Så forsvinder alt det blå.

2
Jeg er ekstremt god til navne. Så god, at jeg sommetider bliver nødt til at undskylde og sige, jeg er ikke en stalker, når jeg kan huske navnet på en, jeg sad ved siden af til en fest i 1998.
Men der er to navne, jeg simpelthen ikke kan hitte rede i. Vincent og Valentin.
Og nu ligger det sådan, at der er en mand i J's fritidshjem, der hedder det ene af de to navne.
I går kom jeg cyklende hen for at hente J.
Jeg havde høretelefoner og musik i ørerne.
Så det var nok ekstraordninært højt, da jeg passerede denne pædagog og udbrød:
"HEJ VINCENT"
Jeg kunne se på hans ansigtsudtryk, at det nok ikke var det rigtige navn, jeg kastede ud i luften der.
Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke bare siger 'Hej.'


3
Lille M er viljestærk og meget selvstændig, men det er lidt svært for hende at være i verden sommetider, fordi menneskene i den skræmmer hende og gør hende utryg. I en lang periode var hun f.eks. bange for babyer. Hun skreg og løb, når der var en, der kravlede hen imod hende, som var der en rottweiler efter hende. Hvis en fremmed på gaden sagde hej til hende kiggede hun stift ned i jorden eller græd.
Hun kan fint lege alene, men så skal vi helst være meget tæt på.
I går på Skydebanen skete der noget helt nyt.
Jeg vippede hende, og så kom Anna fra børnehaven. Jeg vippede dem begge.
Så var det, hun kiggede på mig, min fine lille pige, og sagde:
"Du kan bare gå hen og snakke med de andre. Vi kan godt lege selv. Jeg kommer bare hen til dig."
Lille fine M.
Og hun ser lige gennem os.
Selvom jeg ikke direkte havde sagt det, vidste hun godt, at jeg hellere ville sidde på bænken og sludre med de andre voksne.
Somme tider om aftenen, når vi putter hende, og hun godt kan mærke, at vi bare gerne vil videre i programmet, siger hun: "Du behøver ikke at synge i dag. Du må gerne gå."
Hun er særlig.

4
Jeg synes, leggings ser totalt fjogede ud. Man ligner kraftpetersparkemig en, der er på vej til gymnastrada-opvisning. Jeg føler mig ikke som mig selv, når jeg påfører mig dette uklædelige stykke tøj, der alligevel havner på mine ben hvert år, fordi bare ben er et alt for utænkeligt og chokerende mælkehvidt alternativ.
Er der ikke nogen, der kan finde på noget nyt til under en relativt kort kjole, så man kan få lov til at lufte sine næsten vinterdøde tæer?
Helt ærligt.
Og nej. Cykelshorts er IKKE en god idé.
Prøv også at høre navnet: Leggings.
Slap af med at være en selvglad dramadronning, og man SKAL sikkert lukke øjnene, mens man siger det og holde s-lyden alt for længe.
Jeg har dem på nu.
Jeg har lyst til at tisse eller klippe lidt i dem.
Og jo.
Mit raseri er fuldt berettiget.

13 kommentarer:

  1. Like selv. Betyder det mon, at jeg igen skal forsøge mig med en like-knap, at den funktion ligesom mangler, så man kan samtykke stiltiende i stedet for at skrive noget, hvis man ikke har lyst? Du kan nok godt fornemme, at jeg er en anelse for verbal. Men hvis der er ønsker, så kan jeg jo godt lige prøve igen.

    SvarSlet
  2. Sommeren gør stærk. Og nu har den fanme bare at komme og blive. Længe!

    Det med navnene er lige omvendt hos mig, hvilket er lidt anstrengende. Jeg kan med sikkerhed huske en håndfuld navne og ellers må jeg køre alfabetet igennem i hovedet i forhåbning om, at det rette forbogstav fremtryller navnet fra hukommelsen:-)

    Lille M lyder ganske særlig. Måske hun engang kan opfinde alternativet til leggings?
    Jeg svor engang, at jeg ALDRIG blev mor-typen i behagelig, elastisk kjole og leggings. Gæt hvad jeg har på lige nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Evil thy name is leggings! Det er lidt som en sekt, man bliver lokket ind i!

      Slet
    2. En ondskabsfuld sekt ja. Mon man bliver afvist og forvist af hele den nationale mødreklub, hvis man træder ud af leggings-sekten? Vindbøjler siger lille M? Måske hun ved, at det i virkeligheden er Vestas, som står bag leggingskartellet. En undervirksomhed for at sikre virksomhedens økonomi! Hun er virkelig noget helt særligt:-)

      Slet
  3. Er det værre med gammacher? Eller hvordan staves det? Og er det for 90'er?

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det ikke samme ondskab? Hjemme hos os hedder det hele faktisk vindbøjler. Spørg mig ikke, hvorfor.Det er lille M.

      Slet
    2. Jo. Men jeg bruger dem. Dog i strømpebuksekvalitet. Jeg synes af mystiske årsager at de er bedre.

      Slet
    3. Jeg vil også begynde at kalde dem vindbøjler. Leggings er et grimt ord.

      Slet
  4. Åh hun er noget særligt lille M, hormon-mor her blev da helt rørt over hende. Og så er jeg i øvrigt glad for at der findes andre, der kan det der med navne, på den måde hvor andre nogen gange bliver lidt bange for en.

    God weekend til V fra Forstaden

    SvarSlet
  5. Anonym5/17/2013

    - Dove selvbruner til de blå-hvide stænger, så behøver de ikke at gemme sig.

    SvarSlet
  6. Når man er 187 cm høj, er leggins redningen. Strømpebukser i min længde er noget nær umulige at finde ;)

    SvarSlet
  7. Min 3-ethalvtårige minder mere end en snert om din pige, tror jeg. Elsker desuden dit forhold til legginssszz.

    SvarSlet