26. maj 2013

Pesetas (nu kan du stemme)

(Dette indlæg deltager i Spies' konkurrence, Danmarks bedste ferieblogger. En af reglerne er, at jeg skal linke til rejsemålet, jeg skriver om. Det gør jeg til slut i teksten.)
Flamengo-kjolen slæber hen af Istedgades fortov, men det gør ikke noget, for min lille datter føler sig som en dronning. I hendes verden bruser kjolen om hende og får alle andre små piger til at sende misundelige blikke. De røde, syntestiske  frynser lægger sig ned af hendes lille bitte brystløse, treårige krop. Ærmerne bruser op som bølger om hendes små bitte skuldre. Hun ligner en stolt miniature-kvinde. Hun mangler bare kastagnetterne. 

Sorte kastagnetter med små fine blomster malet på. De ligger i en kurv i Palma De Mallorca. Gaden er stejl og solstøvet. Jeg glæder mig til næste 'halvleg.' Det kalder min onkel det, når det er øl-tid. "Nå, skal vi snart have halvleg?" spørger han, og så griner alle indforstået, og jeg kan næsten mærke min kolde cola med isterninger og citron. Jeg går tæt sammen med min kusine hele tiden.
Normalt er der en afstand på 400 km mellem os, nu er der ingen.
Vi kører tilbage til hotellet i en by, jeg ikke husker navnet på. Måske er det mere en slags touriststribe af Mallorca, og der er vandpistoler, man skal skyde ænder med, minigolf, swimmingpool, cola og paradis.
Min far har glatte kinder og stort krøllet hår. Min mor sidder topløs på stranden.
Hjemme venter fattigfirserne med cykelture til Ærø og det sydfynske ø-hav.
På Mallorca betaler min mormor og morfar gildet for alle og for tredje gang.
Det her er jo vores andet hjem, siger de og går op på deres stamhotelværelse for at få deres vante middagslur.
På tavlen i receptionen står min morfars navn øverst.
Det er ham, der har været på hotellet allerflest gange.
De nåede op på 35.

Senere mødes vi til en drink.
Min mormor har storblomstret kjole på og sidder i havfruestilling. Hun griner højt og skriger UUUUH, hvis man kører en finger ned af hendes rygrad.
Det gør jeg ikke så tit.
Vi har taget vores fine tøj på, for direktøren har inviteret sine æresgæster og deres familie på middag. Der er pommesfritter i buffeten og tomater, der smager himmelsk. Morfar snakker indforstået med direktøren i hjørnet.  Den ene direktør til den anden. På tværs af grænser og på gebrokkent engelsk.
Vi snakker også engelsk i swimmingpoolen og råber grimme ting til tyske drenge, vi gerne vil i lag med. Følger efter dem i svuppende klipklappere på glatte hotelgange.
Suser tilbage til poolen.
Jeg bliver i den lave ende, til jeg glider ned ad slisken til det dybe, og jeg gurgler og råber, og min fætter hiver mig op på kanten, og jeg puster ud på en drømmeseng og tænker, godt jeg er i live, jeg vil giftes med min fætter.
Vi spiller minigolf. Mormor går op i det med liv og sjæl, og der er ikke noget snyd her, og den nordjyske familie  er konkurrencemennesker.
Min mor vil hellere sidde og råbe 70! sammen med min tante. "Jamen det lyder jo sådan, når de siger 'gracias'", siger hun og smiler. Hun drikker drinks af kokosnødder. 

Vi køber vifter og plastikrør med en snor rundt om halsen. Den er halvt fyldt med pesetas, og jeg synes pesetas lyder så fint.
Jeg spørger min mor, om jeg må få en t-shirt, der er pæn, og hun siger jaja, og senere ser hun, at der kun står fuck på. Fuck fuck fuck. Hun griner og er blød og ligeglad.
Min kusine og jeg inviterer til fest på vores værelse den sidste aften.
Vi smider alle vores ting ind i skabet,  putter peanuts i tandkrusene og bruger wcbørsteholderen som hvidvinskøler. Jeg har to ens toppe. En lysegul og en mintgrøn. Hun låner den ene. På hovedet har vi madame-poser, og vi skaber familiehistorie. "Kan I huske dengang Lene og Maria, hahahaha!"

Senere griner jeg af Mallorca og min mormor og morfar, der helst ikke gik længere en 100 meter væk fra hotellet.
Grisefest, sangria og blegdansk tourisme, vor herre bevares.
Og nu går min datter i sin sort-røde kjole, hentet hjem fra Mallorca af hendes mormor og morfar. De tager på benhårde vandreture dér, langt væk fra minigolf og strandløver. Mallorca er så smuk, siger de, og jeg tænker, at de da godt kunne tage at gentage familiesuccesen og os alle sammen. 

23 kommentarer:

  1. Hvis du skriver flere rejseerindringer, der giver mig gåsehud, vil jeg gerne stemme på dig (ok, jeg vil også godt alligevel, altså). Men det ser ikke rigtig ud til, at man kan komme til at stemme på dig endnu?

    Ps. 70! for yndlings-eksamens-overspringshandling. Jeg må strenge mig gevaldigt an for ikke at læse din blog fra ende til anden i stedet for Burdes gode ven, Pensum. Du har den evne til at gøre små hverdagsoplevelser til store læseoplevelser, som afgør, om jeg bliver fanget af en b(l)og eller ej.

    SvarSlet
    Svar
    1. 70! for din kommentar. Du er altid velkommen i maskinrummet! Her er der ingen, der holder øje med tiden og om, du egentlig burde være et andet sted! KH

      Slet
    2. PS: Jeg ved ikke lige med det der stemmeri. Skriver lige her, når jeg ved noget.

      Slet
  2. Anonym5/26/2013

    Dejligt skrevet. Gode detaljer - og "det" ligger altid i detaljen.

    SvarSlet
  3. Anonym5/26/2013

    Men dit link lever vist ikke op til kravet. Du linker til noget internt søgeresultat

    SvarSlet
  4. Anonym5/26/2013

    Kan kun skrive en linje som kommentar. Nu 3. Sorry. Godt skrevet. Bliv ved mvh Claus J

    SvarSlet
  5. Anonym5/26/2013

    Fandt dit i indlæg på Twitter. VH Claus J - igen. Ipad + din blog = ballade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op Claus, J. Nå, tænker du måske er fra Spies? Nu har jeg linket til noget andet Mallorca-hejs. Hvis det ikke er ok, så er der nok nogen, der hiver mig i ørerne.

      Slet
  6. Anonym5/27/2013

    Hej Maria :)

    Jeg er fra Spies, og det ser helt perfekt ud. No worries.
    Afstemningen bliver lagt op lidt senere i dag. Der skulle lige være noget at stemme på først :)

    Venligst Peter, Spies

    SvarSlet
  7. Anonym5/27/2013

    Nu på computer. Jeg er IKKE fra Spies. Følger blot @spiesresjer på twitter. Synes det er en interessant konkurrence. Har før læst på din blog via anden blogger. Ville gerne selv deltage, men har ikke baglandet i orden :)
    Når jeg trykkede linjeskift på ipad, kunne jeg ikke længere skrive i kommentarfeltet. Jeg kunne heller ikke vælge det igen. Beklager. Jeg gør det aldrig mere ;)
    MVH Claus J. Bjørneboe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt okay! Det er dejligt med kommentarer ligegyldigt hvad!

      Slet
  8. meget velskrevet. thumps up

    SvarSlet
  9. yeaiij, jeg vil tilbage til fattigfirserne og være barn igen, med DIN familie :-) Hephephep!

    SvarSlet
  10. Jeg vil til Mallorca nu

    SvarSlet
  11. Anonym5/27/2013

    Elsker dig og din blog og bliver glad de dage du har skrevet. Nu vil jeg også til fattigfirserne og feste med dig, hahahahaha

    SvarSlet
  12. Så. Nu vil jeg også til Mallorca. Helst i 80'erne.

    SvarSlet
  13. Anonym5/30/2013

    Hej Maria!
    I skal til Mallorca
    ned og ha' jers skjort a'!
    Det' da det i ska'

    kh Dorthe F ;-)

    SvarSlet
  14. Anonym5/31/2013

    Aj, ville så gerne stemme på dig. Du er jo ikke bare den bedste, men i en helt anden kategori end de andre.
    Men kan jeg ikke stemme uden at give adgang til min fbsiden, mail og venner?
    Vi dog ikke involvere andre i det, så jeg håber at der er en anden løsning, ved du noget?

    :-)
    C

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er der flere, der har skrevet til mig. Jeg forstår ikke helt, hvorfor det skal være så kompliceret.... Men tak for den 'åndelige stemme' - den er fin for mig!

      Slet
  15. Anonym6/03/2013

    Jeg har stemt og sprang bare det med facebook over. Kunne se, at den alligevel talte op, så min stemme var med.

    Glæd dig til Mallorca, Maria - der er superskønt stadigvæk. :-)

    Marie

    SvarSlet
  16. Tusind tak Marie! Det er godt at høre - begge dele.

    SvarSlet
  17. Det er simpelthen så enormt fint skrevet! Flere rejseerindringer eller barndomsminders ønskes fra din hånd!

    SvarSlet