1. sep. 2013

Gamle mennesker

Jeg har allergi over for gamle mennesker. De er satme så sure, at jeg får lyst til at lette ben op ad dem.
Nu f.eks. hende damen. Jeg stod der med mine poser fra Brugsen med ting til madpakker lidt vel sent om aftenen, men jeg havde ikke travlt. Jeg VENTEDE til rollatordamen, der så ud som om hun allerede var død efter ansigtskuløren at dømme, var kommet forbi. Jeg smilede sågar til hende. Alligevel skulle hun lige hvæse på den der emsige måde, der åbenbart ikke kan finde ud af at prelle af på mig: Ja JEG går altså IKKE så hurtigt. Hrmfh.
Åh, jeg får lange knæskaller.
Eller dem, der absolut SKAL kommentere, at man cykler på fortovet to meter, selvom man ikke er i nærheden af at kunne irritere dem andet end som en færdselsøjebæ, åbenbart.
Ej, men så gå da hjem og æd et alteabolche sure lugtefrans!

Men så er det jo, at man kan blive positivt overrasket.
Jeg er startet i et fitnesscenter, hvor der kommer temmelig mange gamle.
I morges var jeg der temmelig tidligt, og det var åbenbart de gamles primetime.
Det kan sgu da ikke andet end at få en i godt humør, når der kommer en godt solbrændt mandsling på over 75 gående der med cykelshortsene flapsene om benene, mens han tager dansetrin mellem maskinerne i takt til Paul Simon!
Og så min far. Han må vel også gå i kategorien gammel. 62 i hvert fald.
Jeg skrev til ham i dag, at jeg havde noget nyt musik, han skulle høre.
Så svarede han:
" Tak. Jeg kigger på det, når jeg er færdig med at se inspector Morse"
Det er da nuttet.

Sommetider ville jeg rent faktisk ønske, at B var så gammel, at han ikke kunne huske længere.
Lige før fortalte han, at han så Js gamle børnehavepædagog i Valby i dag. " Og så blev jeg nødt til at fortælle de andre om dengang, du sagde til hende, at hun havde en lækker røv."
Det er fire år siden mindst, og jeg bliver stadig rød i hovedet over det.
(HUn havde læderbukser på, og hendes røv VAR virkelig lækker)
Så bliv dog gammel og affældig B.
Men så vil jeg gerne bestille ham med cykelshortsene, ikke sådan et surt gammelt røvhul!

8 kommentarer:

  1. Hm. Jeg synes tit at ældre mennesker er flinkere end andre. Når man går forbi dem på et fortov eks. så smiler de tit til én, eller hvis man står og venter sammen med dem er de ikke bange for en lille snak om vejret eller andet. De har altid god tid. Synes det er rart, når de fleste yngre mennesker altid går rundt i deres egen verden (mig selv inkl.) og ikke kigger folk i øjnene eller kunne drømme om at hilse på forbipasserende.

    SvarSlet
  2. Det kan være jeg har en frastødende udstråling. I princippet vil jeg jo gerne elske dem, men det er svært, når man får en røffel fire ud af fem gange, man passerer dem. Det skal dog siges, at jeg KAN være farvet af at have haft nogle ikke særligt venlige bedsteforældre. Og her underdriver jeg.

    SvarSlet
  3. Jeg synes at de ældre damer her i Aarhus er sure og bitre. I den by jeg kommer fra til gengæld; dér er de søde og venlige. Og så er der selvfølgelig min farmor, som er den sejeste og sødeste dame på 82 i verden! Så der er alligevel stor variation :-)

    SvarSlet
  4. Anonym9/02/2013

    Jeg tror heller ikke, Århus er en sjov by at være gammel i. Jeg mener - Har du prøvet at GÅ helt almindeligt over fodgængerovergangen på Vester Allé ved Ridehuset? Seriøst. Det kan nærmest ikke engang lade sig gøre at nå ud til "øen" i midten, inden den skifter... og så står man dér med bilerne fræsende til begge sider.

    Måske er det derfor, de er sure? Man skal ikke blive gammel i en by med lysregulerede fodgængerovergange.

    SvarSlet
  5. Anonym9/02/2013

    København er nok værre, underforstået.

    Jeg bliver rundforvirret og kort for hovedet - og jeg er kun 29... Hvad kunne det ikke ende med!

    SvarSlet
  6. Jeg tror jeg lige dele elsker og frygter gamle mennesker.
    Ganske ofte virker de glade, i hvert fald overfor mine børn, og vil gerne tage en lille sniksnak om alt muligt.
    Andre gange møder jeg vredladne ældre. Navnlig, hvis jeg formaster mig til at tage fortovet på min cykel. Bare hen til hjørnet. Ak du milde.

    Købmanden nede på hjørnet er af den helt gammeldags slags, som hver dag sender varer ud med bud til kvarterets velbeslåede ældre damer. Han er sød-sur-kombinationen i én og samme person. Nogle gange er han sød, sjov, snakkesaglig og elsker børn...andre gange er børn nogle satans unger og han er sur og smider byttepengene halvt efter mig! Det er hverdagsspænding i høj potens at gå derind efter en liter mælk og vaskepulver!

    SvarSlet
  7. Jeg synes også det er 50/50 med de gamle nogle der...
    Nu f.eks. mine egne bedsteforældre, jeg har kun 1 hold tilbage. De er da vældig flinke overfor mig og min lille familie, og synes vores drenge er rigtig søde og sjove. Men de vil faktisk helst tale om dem selv og især deres skavanker og sygdomme. Og om de andre i deres kvarter - hvis man taler i telefon med min bedstemor afbryder hun pludseligt og råber til min bedstefar "NEEEEEEJJJJ ANTON! Har do set hwem der er på wej ind i Netto!!! Det æ ham mæ all flaskern!!" Så står hun der i vinduet på 1. sal og lurer. Det synes jeg er træls. De er ik specielt...rummelige, er vist det rette ord.
    Men så er der de andre ældre, som f.eks. vores genboer. Vi bor på en stille lukket villavej og Søren og Karen som bor overfor os er bare SÅ søde og hjælpsomme og imødekommende. Vi har fået gyngestativ, cykler, græsslåmaskine og jeg ved ikke hvad af dem. De er vilde med vores unger og får altid en lille sludder med dem. I lørdags da vi havde vej fest var gamle Søren desuden den første voksne der meldte sig til at lave sække løb. Og det er sku da ret okay:-)

    SvarSlet
  8. Anonym9/03/2013

    Åhh ja kan i hvert fald følge dit mht råberi efter cyklister. Tror de virkelig man har tænkt sig at cykle frontalt ind i dem, fordi man lige ckler over en fodgængerovergang, hvor der iøvrigt ikke er andre. hvad er de de er bange for? - At man får en bøde?- Næppe - det ville nok fryde dem.


    SvarSlet