10. okt. 2013

Cykler


Kulden bider i fingrene, når jeg cykler på arbejde nu. På min nye cykel. Det er en sort damecykel med tryk på dame. Der er sølvkrummelurer på stellet, og den hedder Living. Det står der med sølvbogstaver. I mine øjne kunne der lige så godt stå 'tissekone.' Men den virker. Kæden bliver, hvor den skal. Jeg kommer hurtigt frem. Men jeg drømte den anden nat, at den pludselig havde otte gear i stedet for tre.

Måske er det fordi, jeg i virkeligheden drømmer om at suse. Suse som jeg gjorde i sommer.
Vi fandt B's søsters gamle teenagecykel i skuret i Sverige.
Den var hvid og lyserød på den der himmelske måde, hvor farverne ligesom bliver spist af hinanden. Vigtigst af alt havde den racerstyr. Og indvendige gear.
Jeg havde det som om, jeg var 12 igen, da jeg prøvekørte den på græsset. Senere susede jeg. Foran alle de andre med mine indvendige gear, og sommervind på kinderne i en skov.
Dét må være en lille essens af det, man kalder lykke.
Vi kørte og kørte på de svenske veje, J og jeg susede ned af bakker.
Hver gang, der kom en god en var det bare om at træde til i pedalerne, til tårerne fløj, herre gud, det var bedre end lykke, det var ekstase.
For bunden af bakken stoppede vi, for J havde en cykelcomputer.
Hans rekord blev 56, 9 km i timen, men så sagde B også, at nu syntes han lige, vi skulle tage en slapper, der kom jo biler og den slags, og okay øv, sagde vi.
Senere på sommeren susede jeg på en ældgammel lånt herrecykel gennem den smukke danske sommerskov ned til stranden, duften af solvarme nåletræer, fornemmelsen af sand under dæk.
Åh.

For tiden suser jeg ikke så meget. Jeg kører som en lille maskine den samme vej hver evig eneste dag. Der er ikke meget poesi over adstadig fart langs Vigerslev allé og Toftegårds Plads og videre i den mol.
Jeg har lovet mig selv, at når Living Tissekone dør, så må jeg få en racercykel.
Så skal I kraftpeterhelvede se mig suse, til kinderne blafrer. 

8 kommentarer:

  1. Jamen. Hvorfor tog du ikke bare den lyserøde med hjem? Tror et barnesæde ville klæde den max.

    SvarSlet
  2. Jo, det kan du sådan set have ret i. Der var bare det ved det, at cyklen nok måske var en børnecykel, det tror jeg måske, jeg ville blive lidt træt af i længden.,....

    SvarSlet
  3. Trine B10/11/2013

    Den suse-lykke kan ikke kombineres med barnesæde. For det handler jo også om lethed. Min yngste er for stor til at side bagpå nu, så jeg er også vendt tilbage til racer. Har dog aldrig haft en living tissekone, og det er jeg næsten lidt ærgerlig over ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Min yngste er fire, så raceren kan ikke være så langt væk. Jeg glæder mig. Du skal ikke ærgre dig over det med living tissekone, hun er temmelig konform og slet ikke med på høj fart......

      Slet
  4. Hov, jeg koksede lige med det der kommentarhalløj, ved ikke lige hvorfor både min mands navn og mit kom med..
    Nåh men jeg ville bare skrive, at jeg fik sådan lyst til at lave en t-shirt med teksten Living Tissekone :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg slettet den med navnene, så de ikke hænger der og flagrer :-) Og det med t-shirten er jo en brilliant idé. Eller vent. Mon folk tolker det lidt som det der med, at nogle kvinder har fisse skrevet i panden? Men lav alligevel også lige en til mig, hvis du gør det. Med snørklede bogstaver.....

      Slet
  5. Åhh, hvor skriver du fantastisk, elsker din måde at skrive på, fint og nogen gange klamt og hele baduljen. Tak
    Kh. Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du bare pissesød, at du gider at skrive det. Selvom det er lidt barnligt, så bliver jeg vildt glad for den slags kommentarer.

      Slet