15. dec. 2013

Ting, jeg ikke forstår

* Hvordan jeg kan være så nisse-debil, når min mor er det modsatte?
Min mor ordner adventsgaver til børnene. Det absolut eneste, jeg skal er at sørge for at lægge dem hos den nissefamilie, min mor skam også har syet, lørdag aften. Fire gange, skal jeg huske det. Tredje gang, glemte jeg det. Jeg var ikke engang fuld i går. Så kom lille M og vækkede mig og sagde: Hvor er 'afvents'-gaverne? Der er der ikke mor?!!!, og jeg trillede konfus ud af sengen, og B tænkte hurtigt og trak hende med ud på badeværelset i sidste øjeblik, før hun så mig tage dem ud af skabet. Siden spurgte hun: Har du snakket med nisserne? Kan de snakke? Med de der stjerner i øjnene, og det eneste jeg kunne svare var: Øh.Ja. Eller jeg kan i hvert fald forstå, hvad de siger hæhæ.
Jeg er ikke imponeret.

* Hvordan lille M kan tro på nisser det ene sekund og tage røven på mig det næste?
Vi spiste pizza og sludrede, og så sagde hun til mig med sin lille nuttede stemme: Jeg kan ikke lide den her oliven, og så tog jeg den og lagde den på mit stykke og tog en bid, og så var det ikke en oliven. Det var en vindrue, og hun knækkede af grin og syntes selv, at hun var virkelig snu, og det var hun jo også.
Her var jeg faktisk lidt imponeret.

*Hvorfor det er en helt særlig type, der arbejder i Brugsen? 
Eller er det bare mig? Jeg tænker om det er sådan et krydsfelt, hvor geografiske forskelle ophæves? Det er den slags typer af mennesker, der ikke kan være ondskabsfulde, men som man har lyst til at banke i ryggen og sige - du er sgu en guttermand. Der er noget nisseagtigt sødt over dem, synes jeg. Sådan venlige og lidt deres helt egen art.

*Hvordan der kan komme så meget kogende vand ud af tuden på en stempelkande?
Når man står der og stener med håndklædet om sig og vådt hår, og man godt ved, at man skal presse stemplet meget forsigtigt ned og ikke følge sine impulser og lægge hele kropsvægten i og få det overstået, så man kigger ud af vinduet og trykker stille, stille. Indtil man hører sit eget skrig, fordi den lille satan har spyet to deciliter kogende vand op af ens underarm.
Måske er det en straf for at glemme adventsgaver. Jeg har i hvert fald en nissefarvet arm nu.

*Hvordan kan man smile og røre ved knoldselleri samtidig?
Vi mødte en af dem fra gården, han havde et helt knoldselleri pakket ind i film under armen og smilede stort. Jeg blev nødt til at sige til ham, at det var utrolig voksent. Ja, sagde han, men jeg kan virkelig få meget ud af sådan et.
Jeg vil hellere have skoldet både arme og ben og ansigt og røv end at have sådan et inden for murene.

4 kommentarer:

  1. Åhhhhh for helved, jeg elsker dine indlæg!!!!

    SvarSlet
  2. jeg elsker din blog!

    SvarSlet
  3. Tusind tak! Det er så skønt, når jeg ser, at der faktisk kommer gæster her i maskinrummet! Tak fordi I læser med, det er jo det, der gør det sjovt!

    SvarSlet
  4. Åha - det med kaffen er ikke rart. Men faktisk kan det måske løses. Det lyder som om du kommer for meget kaffe i. Det skal faktisk ikke være en kamp.
    7g kaffe pr. kop (typisk stempelkande er 8 kopper) og efter en eller to målinger kan man godt slappe af med målingen ;) Og så lad den trække i 4 minutter.

    SvarSlet